Окупація залишила глибокі шрами на Гостомельській гімназії №1 в селі Озера. Світлини з інформаційного стенду – це не просто фотографії, а свідчення пережитого жаху.

У лютому-березні 2022 року тут базувалися російські загарбники, які перетворили школу на казарму. Директор гімназії, Віктор Іванович Духота, розповідає, як окупанти готували їжу в харчоблоці, а просто в коридорах розпалювали багаття. Кіптява на стінах, пошкоджена підлога – мовчазні свідчення варварства.

 

Стан руйнування відсотків 40%, мабуть. Вікна, віконні блоки були побиті, двері вхідні і внутрішні, покрівля, зовнішні стіни посічені уламками, а от внутрішні стіни хоч і цілі, але потребували капітального ремонту,” – розповів директор закладу.

 

Після звільнення громади гімназія потребувала значного відновлення. Завдяки залученню коштів обласного та місцевого бюджетів, а також допомозі благодійників, заклад вдалося відремонтувати та повернути до життя. В ході робіт з відновлення, було замінено вікна, двері, поремонтовано покрівлю, проведено внутрішні ремонтні роботи, частково замінено систему опалення та оновлено обладнання.

 

Особливу увагу приділили безпеці учнів. На території гімназії облаштували укриття, розраховане на 100 осіб, щоб забезпечити можливість офлайн-навчання. Благодійний фонд Gurtum Charity Foundation створенням укриття для учнів та персоналу закладу освіти.

Відновлення гімназії №1 було першочерговим завданням, як тільки територія громади була звільнена від окупації.

І на даний час Гостомельська громада відчуває гостру нестачу в приміщеннях закладів освіти. Адже частина з них була зруйнована під час активних бойових дій у 2022 році і досі не відновлена. В гімназії №1, окрім її учнів, навчаються діти з ліцею №2, який був повністю зруйнований і не відбудований на даний момент.

В рамках проєкту “Моніторинг відбудови в громадах Київської та Чернігівської областей у сфері освіти” команда експертів громадської організації “Жінки в Україні” здійснили моніторинговий візит до Гостомельській гімназії №1 в селі Озера. Під час цього візиту вони провели зустріч з директором закладу та персоналом закладу, поспілкувалися з учнями. Експертів цікавили деталі процесу відновлення, його етапи та виклики. Важливо було зафіксувати саме позитивний досвід процесу відновлення. В ході візиту було проаналізовано, яким чином та в якій мірі після відновлення закладу вдалося дотриматись вимог безбар’єрності та впровадити технології енергоефективності, а які моменти не вдалося реалізувати.

Зокрема, експерти дізналися, що будівля гімназії, все ж таки, потребує повноцінного ремонту покрівлі. А вже після цього можна буде шукати можливість для встановлення сонячних панелей, як елементу енергоефективності закладу. Окрім пандусу, який наявний біля вхідної групи, також варто замислитися, якими засобами можна зробити доступним вхід до укриття для маломобільних груп населення. Адже війна ставить перед нами саме такі непрості виклики.

Варто додати, що такі заходи моніторингу є важливим кроком у забезпеченні прозорості та ефективності процесу відновлення освітніх закладів у постраждалих регіонах. Вони дають можливість зафіксувати позитивний досвід та виявити проблемні питання.

Результати такого моніторингу будуть відображені на порталі brp.org.ua, де всі зацікавлені громадяни та експерти зможуть ознайомитися із зібраною активістами інформацією.

Матеріал підготовлено в рамках проєкту “Моніторинг відбудови в громадах Київської та Чернігівської областей у сфері освіти”, що реалізується в межах субгрантингового компоненту проєкту “Контроль витрат на відновлення”, який реалізується за підтримки Європейського Союзу.

Зміст матеріалу є виключною відповідальністю громадської організації “Жінки в Україні” і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу. Проєкт “Контроль витрат на відновлення” впроваджують Центр економічної стратегії, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій та ГО “Технології прогресу”.