В умовах збройної агресії росії збереження української ідентичності і через використання державної мови, зокрема, учасниками освітнього процесу, набуває особливої актуальності. Законодавство гарантує кожному учневі право на здобуття повної загальної середньої освіти державною мовою, що забезпечується викладанням усіх навчальних предметів державною мовою. Державною службою якості освіти України з 1 по 6 червня 2022 року було проведено I етап моніторингового дослідження щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі. Участь у ньому взяли 58 228 учасників освітнього процесу (вчителів, учнів/учениць та їхніх батьків) з усіх куточків України, крім тимчасово окупованих Луганської, Донецької та Херсонської областей. В опитуванні взяло участь 508 учнів, 1080 батьків та 352 вчителі Тернопільської області, у тому числі внутрішньо переміщені особи. Із числа учнів, які взяли участь в анкетуванні на Тернопільщині, 4,3% склали внутрішньо переміщені діти, а також 3,6% – їхніх батьки та 0,9% – педагоги.
За результатами анкетування, рідною мовою вважають українську 98,2% учнів, 97,5% батьків та 99,4% опитаних вчителів. Усі опитані педагоги як мову роботи з навчальними матеріалами назвали «тільки українську» (96,9%) та «переважно українську» (3,1%) мову. Під час уроків, перерв та у позаурочний час українською та переважно українською спілкується 97,4% учнів та 100% вчителів. У соціальних мережах 76,3% учнів комунікують українською, 5,5% – російською, 16,5% – українською та російською однаковою мірою. Серед педагогів 99,4% спілкуються у соціальних мережах українською та переважно українською мовою, 0,6% опитаних педагогів не використовують соціальні мережі. Щодо батьків, то 96,3% використовують у соціальних мережах українську та переважно українську мову, 2,4% – українську та російську однаковою мірою. Мовою спілкування у родинах є українська та переважно українська мова – 96,7% учнів та 97,8 % батьків, проте українська та російська однаковою мірою – 1,8% учнів та 0,9% батьків, переважно російська – 1,5% учнів та 1,2% батьків. Рівень володіння українською мовою опитані учасники освітнього процесу оцінили наступним чином: на високому рівні оцінюють свої знання з української мови 92,9% учнів, 96,2% батьків та 96,9% вчителів. Кількість батьків, які вільно володіють державною мовою становить 97,9%, а педагогів – 99,4%.
Чинниками, які стримують використання учнями державної мови в усіх сферах публічного життя учні називають недостатній рівень володіння українською мовою та упереджене ставлення середовища до української мови.
Натомість 86,1% батьків вважає, що їх дітей у використанні української мови «нічого не стримує», 4,5% батьків проблему вбачає у звичці дітьми споживати контент в Інтернеті російською/іншою мовою, 2,7% – власне небажання, ще 0,6% – у звичці спілкуватися в родині російською/іншою мовою.
Вивчати українську мову та вдосконалити її знання бажають 79% учнів і 76,2% батьків.
Щодо результатів у всій державі, то переважна більшість респондентів (89% вчителів і 82% батьків та дітей) зазначили, що вважають рідною мовою українську і використовують її в усіх сферах життя (спілкування у родинному колі, навчальна діяльність, культурні практики тощо). Відрадно, що результати опитування демонструють позитивну динаміку дотримання мовного законодавства в освітньому процесі: 94% вчителів зазначили, що проводять уроки лише українською, з них 82% використовують україномовні навчальні матеріали; учні зазначили, що 73% вчителів під час уроку та 63% під час перерви розмовляють державною мовою. Однак російська мова в межах закладу освіти деколи є мовою неформального спілкування (для 11–17% учнів та 2% учителів).
Поза школою, в сімейному колі та серед друзів і знайомих, українська домінує як мова спілкування тільки серед третини учнів (удома цей відсоток більший), половини батьків та вчителів.
Респонденти зазначили, що внаслідок повномасштабної збройної агресії російської федерації стали більше цікавитися вивченням української мови, зокрема 80% батьків та 73% учнів заявили про бажання й мотивацію підвищувати свій рівень володіння українською мовою.
Проте досі існують причини, які перешкоджають спілкуванню суто українською мовою, як-от, так звана гнучкість українців при спілкуванні з російськомовними співрозмовниками (9% педагогів, 26% дітей та 19% батьків “переходять” на російську мову); вплив російськомовного середовища (31% учнів визнали як звичку спілкуватися російською мовою, 20% – російськомовне родинне середовище, 14% – відсутність сприятливого середовища для використання української мови); недостатній рівень володіння українською мовою (13% учнів).
Зазначимо, це був перший етап моніторингового дослідження щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі. Державна служба якості освіти у співпраці з Уповноваженим із захисту державної мови продовжують реалізацію проєкту з підтримки учасників освітнього процесу в покращені знань української мови, що об’єднує мережу безплатних курсів, розмовних клубів, навчальних онлайн-платформ та інших ресурсів (https://mova-ombudsman.gov.ua/kursy ). Зокрема, у Тернопільській області діють безкоштовні курси та розмовні клуби: «Слово» (Розмовний клуб (google.com), Безкоштовний освітній хаб для дітей внутрішньо переміщених осіб при Тернопільській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів № 3 з поглибленим вивченням іноземних мов, Безкоштовні курси для охочих поглибити знання української мови: «Мовна комунікація в педагогічній діяльності» і «Експрес-курс: 10 уроків української» у Тернопільському комунальному методичному центрі науково-освітніх інновацій та моніторингу, курси підвищення рівня володіння українською мовою при Тернопільському обласному комунальному інституті післядипломної педагогічної освіти, Проєкт “Єдині” ГО “Навчай українською!”, Безкоштовні курси української розмовної мови для тимчасово переміщених осіб при Товаристві «Просвіта», Безкоштовні курси з вивчення та вдосконалення української мови «Українська — мова вільних людей!» для внутрішньо переміщених осіб при Тернопільській обласній універсальній науковій бібліотеці, Клуб української мови для тимчасово переміщених осіб у Копичинецькій територіальній громаді, Чортківській міській територіальній громаді, мовний клуб при Бережанському ліцеї №2).
Ми переконані: мова має значення! І наша Перемога звучатиме українською…