За будівництво об’їзної дороги Тернополя дорожники планують взятися уже згодом. Однак, сьогодні на порядку денному стоїть питання про побудову об’їзних доріг Теребовлі і Бережан. Більш перспективним вважається будівництво “північної вітки”, яка є частиною міжнародного транспортного коридору між Балтійським і Чорним морями. Відтермінування ремонтних робіт, як пояснюють спеціалісти, спричинило те, що основна частина коштів з держбюджету цьогоріч направлена на будівництво об’єктів до Євро-2012. Виділити кошти на ремонт та реконструкцію автомобільних доріг в Україні, зокрема й в Тернопільській області, державні мужі вкотре обіцяють з нового року. Втім, часу залишилось і не так багато.
– Наразі мова ведеться про будівництво так званого великого кільця навколо Тернополя, що дозволить розв’язати транспортну проблему в місті. Надіємося, що це буде реальною перспективою під час реконструкції автомобільної дороги М-12 “Стрий-Тернопіль-Кіровоград”. Її загальна довжина, відповідно до попередніх проектних даних, становить 44 км, оціночна вартість будівництва якої – 880 млн. грн, – розповідає начальник Служби автомобільних доріг в Тернопільській області Микола Гнатів. – На будівництво першої черги цієї дороги поки що розроблена проектна документація, яка дасть можливість з’єднати ділянки Тернопіль-Підволочиськ і Тернопіль-Кременець, так звана “північна вітка”.
Протяжність нового автошляху сягає 8,6 км. Вартість будівництва становить 259 млн. грн. Загалом, будівництво першої і другої черг, а це – 14,5 км, дали б можливість з’єднати Підволочиський і Львівський напрямки, відтак повністю перемістити основний транспортний потік за маршрутом Балтійське море-Чорне море за межі міста.
Побудову ж об’їзної Тернополя, як переконують фахівці, стримувало кілька чинників. Передусім – відведення землі, яка вважається особливо цінною, де товщина чорнозему становить близько метра. Дозвіл для цієї процедури повинна видати Верховна Рада. Окрім того, деякі земельні ділянки свого часу були розпайовані. Зокрема, потрібно викупити 93 паї. Також змінилися норми і вимоги законодавства.
– Що стосується об’їзної Теребовлі, то це – одна з довгобудів серед доріг області. Її будівництво розпочали ще в 1987 році. До 1991 року було збудовано 13, 6 км, а наступну ділянку, 19 км, – заморожено. Відновити там роботи вдалося торік, – каже пан Гнатів. – Практично проведені всі підготовчі роботи й щодо будівництва об’їзної Бережан. Перша черга автошляху кілька років тому була здана в експлуатацію, який з’єднує автомобільну дорогу Стрий-Тернопіль з напрямком Бережани-Жуків. Зараз розпочато будівництво дороги протяжністю 3,9 км, вартість якої становить 188 млн. грн.
Своєчасне виконання зведення автошляху, як кажуть дорожники, завадило проведення археологічних робіт і відсутність відведеної землі під будівництво об’їзної дороги. Відновити будівництво об’їзної дороги Бережан планують наступного року, як і об’їзної Теребовлі. Для цього, як не дивно, потрібні кошти, які вище керівництво у столиці пообіцяло дати наступного року. Чи будуть ці слова доведені ділом – свідчитиме стан доріг. Наразі ситуація автошляхів краю критична: з п’яти тисяч кілометрів доріг загального користування Тернопільщини 75% потребують нагального капітального ремонту.
Юля Квітка