Швидко адаптуватися до навчального режиму, засвоїти необхідні знання і виробити вміння поводити себе на уроках допомагають шестиліткам недільні школи. Але найважливіше, як запевняють вчителі та психологи, ця форма навчання дозволяє дітям позбутися страху перед тим цікавим, але, водночас, ще наразі невідомим шкільним життям, оскільки вони поступово звикають до нової ролі в соціумі – учня. А от водити чи не водити дитину в недільну школу, – це вже особисте рішення і вибір батьків.
Підготовчі заняття для майбутніх першокласників у більшості тернопільських шкіл розпочинаютьcя з жовтня. Батьки вже почали записувати дітей. Однак дехто з дорослих до останнього дня вагається, відважуючись на такий крок. Ті ж, чия дитина свого часу відвідувала недільну школу, навчальним процесом задоволені.
Скажімо, тернополянка Діана Мухіна торік записала свою доньку Софійку на підготовчі заняття в Тернопільську спеціалізовану школу №3 з поглибленим вивченням іноземних мов. Уроки там проводились у вихідні, з вересня до кінця квітня.
– Зараз донечка пішла в школу, вже знаючи, як правильно сидіти за партою, тримати ручку і поводити себе в колективі, – каже пані Діана. – Загалом діти мають властивість швидко забувати. Завдяки заняттям у недільній школі Софійка постійно була задіяна у навчанні, тому пройдений матеріал засвоїла добре.
А от тернополянка Олеся Гандзій свого сина в недільну школу не записувала. Причина цьому банальна: заняття проводились щочетверга – у день, коли малюк перебував у дитсадку. Втім, жінка була впевнена, що всі знання, необхідні для його віку, син у будь-якому випадку отримає у дошкільному закладі.
– Щоб Дмитрик познайомився з однокласниками і в нього не було стресу в перші шкільні дні, ми записали його на двотижневі підготовчі заняття. Вони проводились у школі в червні, напередодні навчального року. Дмитрику дуже подобалося їх відвідувати, – пригадує пані Олеся. – Як на мене, то недільні школи виконують позитивну функцію, готуючи майбутніх першокласників до подальшого життя. Але, очевидно, особливо заняття в таких школах будуть корисними для діток, які не ходили в садочок. А от своїх молодших донечок в недільну школу водити таки планую.
Педагоги до підготовчих занять для майбутніх першокласників ставляться лише позитивно. Мовляв, завдяки їм діти звикають до шкільних обставин і не бояться залишатися без нагляду батьків.
– Діти, які ходять у садочок, як правило, підготовлені до школи. Але недільна школа, звичайно, має свою специфіку навчання. Зокрема, дітей вчать бути дисциплінованими, слухати на уроках вчителя і виконувати його завдання, – зазначає вчитель початкових класів Тернопільської спеціалізованої школи №5 з поглибленим вивченням іноземних мов Лілія Дідух. – Цього року в мене був набір першокласників, тому, так би мовити, на свіжому прикладі можу стверджувати, що діти, які закінчили недільну школу, на уроках більш уважні та зібрані. Відтак, з ними набагато легше працювати.
Такої ж думки притримується і вчитель початкових класів ЗОШ №10 Галина Василько. А ще педагог наголошує, що під час підготовчих занять діти психологічно налаштовуються на навчання у школі.
– Ще кілька років тому в групах недільної школи було по п’ятеро-семеро дітей. Згодом кількість бажаючих вчитися додатково перед школою почала зростати. Тепер щороку в групах стабільно займається близько 25 дітей. Це свідчить, що батьки зрозуміли важливість недільної школи, – зауважує пані Галина.
Про позитивну роль недільних шкіл у підготовці майбутніх першокласників наголошують і фахівці у сфері психології. Під час такого навчання, як говорить дитячий психолог Світлана Кухарук, малюки адаптуються до шкільного режиму, стають більш самостійними, впевнено почувають себе серед ровесників.
– На підготовчих заняттях діти звикають працювати в колективі, вчаться слухати цілим класом, мають розуміння, що таке урок і перерва, – каже пані Світлана. – Вчителі ж, безпосередньо спілкуючись з дітьми, отримують нагоду глибше вивчити особливості їх розвитку, причому, як нахили та здібності, так і певні відхилення. Щодо останнього випадку, то це є дуже важливим моментом, оскільки допомагає вчасно вирішувати такі проблеми, скажімо звернувшись до психолога.
Разом із тим, Світлана Кухарук переконана, що, хоча недільні школи й готують дітей до школи, однак основний фундамент знань щодо пізнання навколишнього світу повинен бути закладений раніше. Тобто, на підготовчих за рік до школи заняттях діти засвоюють елементи математики, читання, письма, а от базові знання малюки мають здобувати в дитсадках чи розвиваючих центрах, або ж про це мають подбати безпосередньо батьки.
Юля Квітка