Нещодавно техогляд для транспортних засобів, які не використовуються у комерційних цілях, парламент скасував. Стосовно цього нововедення існують різні думки серед водіїв. Одні кажуть, що це їм полегшить життя: дозволить заощадити гроші і нерви, адже здебільшого техогляд був лише формальністю. Інші припускають, що такими змінами скористаються страхові компанії, підвищивши тарифи. Дехто з них побоюється, що водночас із скасуванням обов’язкового технічного контролю закон розширює права працівники ДАІ на дорогах. Зокрема вони зупинятимуть автомобілі безпідставно. Натомість старший інспектор обласного ДАІ Микола Лецкалюк спростовує останнє. Мовляв, це лише вигадки людей. А щодо відміни техогляду, то ця процедура, на його думку, й так не висвітлювала реального стану транспортного засобу. Тепер відповідальність за технічну справність автомобіля цілком покладена на власника.
Нагадаємо, що Верховна Рада 5 липня скасувала техогляд для автомобілів, щоправда не для всіх. Згідно із законопроектом техконтроль не потрібно проходити для легкових автомобілів, що не використовуються у комерційних цілях, а також мотоциклів, мопедів, мотоколясок та інших прирівняних до них транспортних засобів. Від техогляду звільнені й легкові автомобілі, що використовуються у комерційних цілях, вантажні автомобілі незалежно від форми власності вантажопідйомністю до 3,5 тонни, зі строком експлуатації до двох років.
– Скасування техогляду є виправданим рішенням влади?
– Насьогодні працівники Державтоінспекції повідомлені про зміни до проведення державного технічного огляду. Їх вже ухвалила Верховна Рада, залишається лише підписати законопроект президентові. Насправді, обов’язковий технічний огляд не відображав справжнього cтану автомобіля, він не був гарантією його справності. Поїздивши нашими дорогами, транспорт може вийти з ладу вже через один-два місяці, а техогляд проходив кожних два роки. Відтак, водій мав на руках талон технічного контролю, коли його автомобіль був поламаний.
Раніше під час технічного контролю працівники ДАІ вимагали у водіїв медичну довідку. Однак їх позбавили цього права. Як на мене, то це є негативним моментом, адже медична довідка засвідчувала, що стан здоров’я дозволяє людині керувати транспортним засобом. Не вимагають у водіїв тепер і документа про сплату транспортного податку, що наразі входить у вартість пального. Тож контролювати технічний стан автомобілів для працівників ДАІ, за таких умов, – недоцільно.
– Скасування технічного контролю не призведе до того, що водіїі їздитимуть несправними машинами, відтак зросте кількість аварій на дорогах?
– Якщо водій сумлінний – техогляд йому не потрібен. Він особисто повинен дбати про власну безпеку.
А головною причиною дорожньо-транспортних пригод є людський фактор. Найчастіше аварії трапляються внаслідок перевищення швидкості руху водіями, маневрування, виїзду на зустрічну смугу, порушення правил обгону. Винуватцями значної частки аварій є пішоходи.
Загалом протягом півроку кількість автопригод у Тернопільській області зменшилась на 10%, натомість зросла кількість загиблих – на 14%. Зупинимось, для прикладу, на дорожньо-транспортних пригодах, де були потерпілі або загиблі. Протягом шести місяців цього року в області трапилось 112 автопригод, де загинуло 24 людини, а 136 – отримали поранення. Торік на аналогічний період сталося 125 аварій, в яких загинула 21 людина, отримали поранення -147. Зокрема, в червні спостерігається зростання кількості ДТП. Цього місяця було допущено 32 автопригоди, а минулого року на відповідний період – 21. Удвічі зросла кількість загиблих і потерпілих. Це зумовлено погодніми умовами, які впливають на здоров’я водіїв, а також стан доріг. Часто водії свідомо перевищують швидкість руху і порушують правила проїзду перехресть, ризикуючи власним життям і життям інших. Наприклад, 30 автопригод за півроку сталися через перевищення швидкості руху. Чимало автопригод стаються через порушення правил обгону і виїзд на смугу швидкісного руху. Окрему категорію випадків ДТП спричинюють пішоходи. Скажімо, на вулиці 15 квітня, де є ринки, люди переходять проїжджу частину дороги поза пішохідними переходами. Одночасно водії не завжди вчасно реагують на подібні випадки. Немає поваги між пішоходами і водіями. Якщо перші не дотримуються правил дорожнього руху, то другі не завжди звертають увагу на піших учасників.
Досить болючим питанням для Тернополя є проблема стихійної торгівлі на Центральному ринку, яка проводиться на проїжджій частині дороги. Я не знаю жодного обласного центру, де би відбувалось би подібне. Це питання слід обов’язково владнати. Але проблему стихійної торгівлі мають вирішувати не працівники правоохоронних органів, а міська рада й адміністрація ринку.
– Як стан доріг у Тернополі впливає на кількість аварій?
– На проїжджих ділянках, де є безліч ям, автопригоди зазвичай не трапляються, оскільки водії на таких дорогах зменшують швидкість руху. Звичайно можуть ставатись зіткнення, наїзди, скажімо, якщо водій вскочив у яму. Якщо ж дорога у хорошому стані – це більш небезпечна ділянка для водіїв. Пересуваючись такою дорогою, вони свідомо збільшують швидкість руху, зокрема на дорогах державного значення.
Стан доріг у Тернополі – вкрай незадовільний. На Західній Україні важко знайти місто з подібними дорогами. Якість ремонтів є досить низькою, тому дорога через один-два місяці експлуатації знову розбивається. Скажімо, об’їзну дорогу лише полатали, причому досить погано. До того часу там на були ями, тепер після ремонтних робіт вони перетворились на горбики. А от на ремонт вул. Бережанській, що неподалік від об’їзної, не вистачило матеріалів, тому на дорозі дотепер можна побачити латки. Натомість на вулиці Бродівській зробили ремонт, але ями так і залишились. Після таких ямкових ремонтів вже восени дорога буде знову розбита. Зрозуміло, що існує проблема фінансування проведення якісних дорожніх ремонтів. Більшість грошей спрямують на ремонт центральних доріг, котрі готують до Євро-2012. Однак якщо на дорогах яма на ямі, потрібно все-таки знаходити кошти.
– Законопроект передбачає й інші нововведення, зокрема відміну доручення…
– Працівники ДАІ можуть не вимагати у водіїв цей документ. Утім, поки що доручення ніхто не відміняв. Та найголовніше, щоб у водія були права і автомобіль не перебував у розшуку.
– Дехто з водіїв вважає, що закон надає більше прав “даішникам” на дорогах. Чи дійсно це так?
– Є відповідні вказівки, згідно з якими працівники ДАІ зупиняють транспортні засоби на дорогах. Вони ніколи безпідставно не зупиняють автомобілі. Інспектор завжди має право зупинити автомобіль, тому що виникають різні обставини ДТП чи скоєння злочину. Для прикладу, запитати, чи водій не був свідком аварії, перевірити документи. До речі, щодня працівники ДАІ зупиняють близько 20 водіїв, які сіли за кермо машини у нетверезому стані.
– Наостанок, що можете сказати про явище жінок за кермом? Як часто представниці прекрасної статі порушують правила дорожнього руху?
– 10-15 років назад траплялися поодинокі випадки, коли на дорозі можна було побачити жінку за кермом. Переважно вони або таксували, або керували тролейбусами. Натомість сьогодні помітно збільшилась кількість жінок за кермом автомобілей. Аварії вони створюють не часто, однак як порушували раніше правила дорожнього руху, так і продовжують це робити. Інколи жінки не знають, як себе поводити в тій чи іншій ситуації на дорогах. Так, коли виїжджають на перехрестя, чекають поки всі машини переїдуть, щоб зробити великий поворот. Можуть не побачити і червоного світла. Є випадки, коли жінки сідають за кермо автомобіля у нетверезому стані. Але вони, на відміну від чоловіків, більш обережні під час їзди.
Юля КВІТКА