Такими є дані рейтингу найкращих українських шкіл 2021 року, що їх складено виданням «Фокус». І ця динаміка є доволі унікальною, адже більшість кращих навчальних закладів розташовані у столиці та великих обласних центрах.
Отож, найвище у рейтингу опинилася Українська гімназія ім. І. Франка (м. Тернопіль) — 46-та позиція. На 53-му місці — Українська гімназія ім. Шашкевича (м.Чортків). В останній десятці ТОП-100 — Заліщицька державна гімназія — 93-тє місце та ЗОШ №3 м. Бережани — 99-та позиція.
Наближається 2022 рік, коли реформована Нова українська школа дійде до пʼятих класів, а у 2024-му мережу шкіл повинні оптимізувати і підготувати до реформи старшої школи. За планом навчальні заклади повинні розділитися на початкові школи і гімназії, які навчають до девʼятого класу, учнів старших класів навчатимуть в академічних і професійних ліцеях. Так, за даними Держстату, на частку сільських навчальних закладів доводиться 63,6% від усієї кількості шкіл.
«І якщо міські школи переважно переповнені, то в переважній більшості сільських — недокомплект учнів. Тому в регіонах ще з 2014 року йде оптимізація освітньої мережі. Згідно із законом про децентралізацію засновниками шкіл є територіальні громади або міські ради, які приймають усі рішення про роботу шкіл і фінансують їх.
За даними Мінфіну, у 2019-му сільський учень обходився бюджету набагато дорожче, ніж міський, — 32,4 тис. грн проти 19,1 тис. на рік відповідно. Порахувавши гроші, місцева влада почала переформатовувати і закривати школи — цей процес активно продовжується, наприклад, у Полтавській області, у тому числі в самій Полтаві і Кременчуці. Обурення у суспільстві з часом лише зростатиме, оскільки оптимізація мережі порушить статус-кво, коли школи існують за інерцією, незважаючи на нечисленність учнів і низьку якість освіти», — пише«Фокус».
Тим часом розрив у якості навчання між міськими і сільськими школами в Україні посилюється. Про це свідчать результати рейтингу “100 кращих шкіл”. У переважній більшості регіонів країни кращі школи зосереджені в обласних центрах, а в області — лише кілька, а то і зовсім жодної.
«Винятком з цього правила стала Тернопільщина, де три школи з чотирьох, які потрапили в рейтинг, розташовані в районних центрах. Більше того, учень із сільської школи Тернопільській області, яка не потрапила в рейтинг, отримав за зовнішнє незалежне оцінювання 192 бали — високий результат навіть за міськими мірками. Тернопільщина, де активно оптимізують шкільну мережу, — приклад того, якою має стати українська освіта в майбутньому: однаково якісною і в місті, і в селі», — відзначає видання «Фокус».