Чимало українців користувалися лазівкою у законодавстві й купували автомобілі на європейській реєстрації. Однак уряд прийняв закон, який забороняє користуватися авто з “єврономерами”. З 24 серпня набудуть чинності нові штрафи за перевищення терміну перебування нерозмитнених авто на території України.
Новий глава митниці Максим Нефьодов прокоментував ситуацію з “євробляхами”.
Нефьодов заявив, нелегальних нерозмитнених автомобілів в Україні не повинно бути. Новий глава митниці пояснив, що б/у автомобілі в Європі дешеві через те, що там дуже дорого обходиться володіння старими машинами. Іншими словами, в Європі в бюджет платять за користування машиною, в той час, як у нас – за володіння нею.
Далі мовою оригіналу з інтерв’ю сайту thepage:
– Що ви думаєте про автомобілі з Європи?
– Якщо казати відверто, це просто дірка, яка знаходиться між нашим і європейським законодавством. У нас така система оподаткування: ми оподатковуємо не володіння машиною, а машину. По-перше, машину легко оподаткувати. По-друге, якщо, наприклад, збільшити акциз на бензин, як у Європі, то це вдарить по вартості хліба й молока. Машини у нас асоціюється з багатством. Багатих типу не шкода, давайте з них візьмемо по повній.
В Європі дуже часто ситуація зворотна. Машини можуть бути дешевші, особливо старі, але володіння ними набагато дорожче. Чому німець продає цю машину дешево? Не тому, що він такий дурень або цінує її менше, ніж цінує українець. А тому що у німця дуже дороге паркування, плата за утилізацію, екологічні збори. Тому для німця продати якийсь 20-річний Golf вигідніше, ніж заплатити за те, щоб його знищили. У нас користування машиною дешевше суттєво. Тому і виникає цей ціновий диспаритет. Крім цього, є питання екології. Коли ми підписували угоду про асоціацію, були заборонені всі машини нижче, ніж євро-5. Головна проблема старих машин в екології і в сертифікації. Ми розберемось і наведемо там порядок.
– Треба дозволяти українцям купувати такі дешеві старі авто?
– Я за те, аби дозволяти дешеві машини. І взагалі за зниження податків і мит наскільки це можливо, аби бюджет залишався збалансованим. Тоді витрати треба теж знижувати. Але треба розуміти, що якщо ми це дозволяємо, то маємо ще додатково подумати над речами, які роблять всі великі міста світу, аби обмежити кількість машин в центрі. Наприклад, різко збільшити вартість за паркування в історичних центрах, або, як в Китаї, дозволяти проїзд по парних днях машинам з парними номерами, по непарних з непарними. Це певна зміна регуляції. У нас ніколи не люблять ставитись до регуляторної політики, як до якогось аналізу наслідків. Я за дешеві машини, просто прошу депутатів до цього підійти, розуміючи, що далі буде у ланцюжку. Все необхідне з нашого боку – індикативи, документи, прозорість і зручність всього процесу – ми точно забезпечимо.
– Чи будуть забороняти євробляхи?
– Євроблях не має бути. Тут я категоричний: точно не має бути машин на іноземній реєстрації, які їздять в Україні роками. Але має бути можливість поставити таке авто на українську реєстрацію за нормальною ціною, в залежності від машини. І щоб це не суперечило угоді про асоціацію. У нас є обов’язки стосовно екології. А так я за те, щоб українці купували дешеві автомобілі, телефони та одяг. Я не бачу в цій торгівлі та полегшенні бізнес-активності ніякого негативу.
Звичайно, будь-яке правило можна довести до абсурду. Наприклад, не можна ввозити старі 20-річні комерційні автомобілі. Я знаю реальні приклади, коли ввозять раму автобуса, який пройшов 200 тисяч кілометрів, наварюють новий корпус і реєструють його як нову машину. Це жах: беруть ржаву колимагу і все одно держава має дозволити на ній їздити. Коли євробляхери проводили свої івенти, інколи було цікаво. У водія є гроші на старий Porsche і на його обслуговування, а він протестує і каже, що якби 200 доларів, то я б заплатив. Ти на бензин витрачаєш на тиждень більше. Я цього не розумію.
Голова митниці неадекват, далекий від реалій життя в Україні і ЄС, а також від того, що насправді є в угоді про асоціацію. В угоді про асоціацію норми ЄВРО5 застосовуються лише до НОВИХ авто. Немає ніяких обмежень чи тд для володіння старими авто в більшості країн ЄС. Так – в таких країнах як Німеччина чи Англія є додаткові податки – але доходи їхніх громадян дозволяють їм купувати нові авто. Політики лізингу і вторинні ринки дозволяють навіть не задумуватись про таке як авто – для них авто, це як взуття чи сезонна куртка для українця. Німець продає авто, якому 3 чи 4 роки не тому, що його дорого утримувати, а тому, що старе авто (ну не старе, а авто, якому 5 років) в нього назад купує автодилер, який продав його йому, за 50% від його вартості, інші 50% авртості той же автодилер розписує тому німцеві на 5 років під 3% річних. Всі ці 5 років німець отримує безкоштовний сервіс. От це і стимулює німця, англійця чи американця – їздити на новому авто. Крім плати по лізингу і пального – в нього немає інших додаткових оплат. Якщо ж проаналізувати шкідливість авто Євро 5 чи Євро 4 чи навіть Євро1 – то вона мало чим відрізняється, якщо до всього враховувати шкідливість утилізації і виробництва авто з менш шкідливими викидами. Для покращення екології – варто робити міста більш зеленішими, насаджувати ліси і парки – де тільки можливо, вести політику – щоб сміття, суха трава, листя – не спалювались просто так – а перероблялись на паливо для твердопаливних котлів… Насправді ж – утримання авто стандарту Євро4 – набагато дешевше в Україні ніж новіші. Оскільки в нас і невідповідне паливо, і підроблені мастила, і далеко неідеальні дороги ….