Спостерігач ОПОРИ виявив та зафіксував випадки ймовірних порушень Закону України «Про вибори Президента України» щодо білбордів зареєстрованих кандидатів Олега Ляшка, Юлії Тимошенко та Олександра Шевченка без вихідних даних. Представник ОПОРИ склав відповідні заяви та разом з фото та відео доказами 27 січня передав їх у Тернопільський відділ поліції Головного управління національної поліції в Тернопільській області.
26 січня, під час моніторинг агітаційних матеріалів на носіях зовнішньої реклами, спостерігач ОПОРИ на виїзді з Тернополя у напрямку міста Збараж виявив білборд із написом «Вірю в Україну! Юлія Тимошенко 2019» без вихідних даних.
Також на проспекті Злуки і на вулиці 15 квітня ним були зафіксовані білборди із написом «Ляшко Народний Президент», які не мали відомостей про установу, що здійснила друк, тираж, інформацію про осіб відповідальних за випуск та замовника матеріалів.
Поза тим, на вулиці Симоненка спостерігач Громадянської мережі ОПОРА виявив білборд зареєстрованого кандидата Олександра Шевченка «Гарантую! Прибрати порох з нашої оселі» без належних відомостей. Зображення на цьому рекламному щиті було зіпсоване червоною фарбою.
Центральна виборча комісія під час засідання 25 січня офіційно зареєструвала Олега Ляшка (Радикальна партія Олега Ляшка) та Юлію Тимошенко (Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина») кандидатами на пост Президента України. Олександр Шевченко (Українське об’єднання патріотів – УКРОП) зареєстрований кандидатом 21 січня. Відповідно до Закону України «Про вибори Президента України», передвиборча агітація цих кандидатів розпочинається з наступного дня після їх реєстрації ЦВК і регулюється цим Законом.
Зафіксовані та описані вище випадки можуть мати ознаки порушення ЗУ «Про вибори Президента України». А саме ч. 3 ст. 59 Закону, у якій йдеться про те, що друковані матеріали передвиборної агітації повинні містити вихідні відомості про установу, що здійснила друк, або вказівку щодо використаного обладнання, їх тираж, інформацію про відповідальних за випуск та замовника. А також ч. 16 ст. 64 Закону, що містить заборону виготовлення та розповсюдження передвиборчих агітаційних матеріалів, що не містять цих даних.
Представник ОПОРИ склав відповідні заяви та 27 січня передав їх у Тернопільський відділ поліції Головного управління національної поліції разом з фото та відео доказами.
До того ж під час моніторингу, представник ОПОРИ на круговому перехресті проспекту Злуки зафіксував білборд із написом «Вірю в Україну! Юлія Тимошенко 2019», який містив вихідні дані. Було вказано, що замовником є політична партія «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина», установа, що здійснила друк – ТОВ «Гран Афіш Україна», а наклад становить 2442 примірників. Але не було зазначено осіб відповідальних за випуск.
На сьогодні інформація про наявність у кандидата Юлії Тимошенко розпорядника виборчого фонду та самого виборчого фонду відсутня. Тому є підстави вважати, що фінансування вказаної агітаційної продукції було здійснено з непередбачених Законом України «Про вибори Президента України» джерел.
Отже, факт розміщення такої реклами на білборді 26 січня може суперечити ч. 4 ст. 58 ЗУ «Про вибори Президента України», у якій йдеться про те, що передвиборна агітація здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку і проведення виборів, та коштів виборчих фондів кандидатів на пост Президента України.
Тому щодо цього випадку спостерігач ОПОРИ теж склав відповідну заяву та передав у Тернопільський відділ поліції з наявними фото та відео доказами.
Станом на 28 січня Центральна виборча комісія зареєструвала 22 кандидатів на пост Президента України: Ігоря Шевченка, Сергія Капліна, Валентина Наливайченка, Андрія Садового, Віталія Скоцика, Євгенія Мураєва, Віталія Купрія, Анатолія Гриценка, Геннадія Балашова, Ольгу Богомолець, Олександра Шевченка, Романа Насірова, Юрія Бойка, Олега Ляшка, Аркадія Корнацького, Олександра Вілкула, Юлію Тимошенко, Дмитра Добродомова, Олександра Мороза, Іллю Киву, Руслана Кошулинського та Олександра Данилюка.
Згідно зі статтею 212-10 Кодексу України про адміністративні правопорушення, здійснення передвиборної агітації особою, участь якої у передвиборній агітації заборонена законом, проведення передвиборної агітації поза строками, встановленими законом чи в місцях, що заборонені законом, здійснення передвиборної агітації у формах і засобами, що суперечать Конституції або законам України, або інше порушення встановлених законом обмежень щодо ведення передвиборної агітації, крім випадків, передбачених статтями 212-9, 212-13 та 212-14 цього Кодексу, а так само агітація в день проведення референдуму – тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від тридцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб – від п’ятдесяти до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
А також згідно з частиною 2 статті 212-13 Кодексу України про адміністративні правопорушення, розповсюдження (рознесення, вивішування, роздавання) під час виборчого процесу друкованих матеріалів передвиборної агітації, які не містять відомостей про установу, що здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, або у яких така інформація означена неправильно чи неповно, а так само організація такого розповсюдження – тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від трьох до п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб – від двадцяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.