Сьогодні ЗМІ обговорюють новину про те, що у Верховному суді визнали транзитне ввезення авто на євробляхах законним. Повідомляється, що з громадянина, який завіз машину з Естонії, зняли штраф, який йому пред’явили митники. Усі кричать про перемогу евробляхерів. Але в джерелах є багато помилок. Де правда, а де вигадка – з’ясовували журналісти газети «Кожен спроможен».
У лютому 2016-го року українець придбав автомобіль Toyota RAV-4, номери якої зареєстровані в Естонії. Вже у жовтні митники виписали штраф громадянину на 8 500 гривень за порушення строків транзитних перевезень. Однак водій не погодився з покаранням і звернувся до суду, де його позов був задоволений, а штраф скасований. Фіскали не залишилися у боргу і звернулися до Апеляційного суду, рішенням якого постанову попередньої інстанції було скасовано. Володар євробляхи у свою чергу, звернувся до Верховного суду, де в підсумку повернули первинне рішення.
– Користування або розпорядження транспортними засобами особистого користування, ввезені з метою транзиту через митну територію України, не є адміністративним правопорушенням, передбаченим ч. 2 ст. 469 Митного кодексу України, – повідомляється у постанові Верховного суду.
Однак, чи вирішує дана постанова проблеми євробляхерів? Особливо, якщо врахувати, що в Україні не прецедентне право, тобто рішення в аналогічних справах можуть прийматися інші, навіть у Верховному суді, якщо справа потрапить в іншу палату.
До того ж, така постанова може поширюватися лише на тих громадян, які самостійно придбали авто в Євросоюзі і завезли в Україну на єврономерах. Адже більшість українців керує автомобілем за дорученням або як представники іноземних компаній. На цих громадян штрафи, як і раніше, будуть діяти.
Верховний суд, звичайно, визнав скаргу автолюбителя, однак це не означає, що постанова дозволяє водієві кататися на не розмитненій машині по Україні як завгодно довго. Адже ДФС посилалася на порушення ч. 2 ст. 469 Митного кодексу, де йдеться про зміну стану товарів, митне оформлення яких не закінчено, або товарів, що перебувають на тимчасовому зберіганні під митним контролем на складі тимчасового зберігання, користування та розпорядження ними без дозволу органу доходів і зборів.
По суті це була помилка фіскалів, якщо б вони вказали статтю 470 Митного кодексу, яка передбачає відповідальність за порушення строків транзитних переміщень товарів і транспортних засобів із штрафом до 8500 грн, то картина могла б бути зовсім іншою.
Крім того, позивач визнав, що спеціально вказав у декларації автомобіль, як транзитний, щоб уникнути додаткових мит. А це вже нова стаття і штрафи, тому що завідомо неправдиві дані, які внесені, щоб ухилитися від сплати податків. Таким чином, водія можуть притягнути до відповідальності за статтею 485-й МКУ «Дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів або зменшення їх розміру, а також інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів». Тут вже передбачені зовсім інші суми штрафів – 300% від суми розмитнення, якою уникнув власник євробляхи, що значно вище початкового штрафу у 8500 грн.
Це одна думка, але є й інші. Як можуть штрафувати за авто, яке не відповідає стандартам «Євро-5»? Розмитнення такої машини не передбачено законом у цілому, а це означає, що і штрафів так само бути не може. Toyota RAV-4 вищезгаданого українця якраз з цієї серії.
Ось і виходить, що мусований у ЗМІ “прорив” всього лише одиничний випадок, який не змінює загальної ситуації з євробляхами. А це означає, що все залишається як і раніше. Чи можна щось змінити? Покаже час. Наполегливість активістів на єврономерах також може внести свою лепту. Кожен спроможен не залишатися байдужим до проблем у державі. Тільки пильна увага до подій і активна позиція можуть змінити все на краще.
Юлія Гутшабес