У Тернополі працевлаштування педагогічних кадрів є досить проблемним: спеціалістів багато, а от вакансій обмаль. Які вимоги до претендентів на посаду вчителя у школи Тернополя? Куди звертатися молодим спеціалістам, щоб отримати роботу? Де знайти інформацію про відкриті вакансії у Тернополі?
Згідно Закону України «Про освіту» та Закону України «Про загальну середню освіту» основними вимогами до педпрацівників є:
– високі моральні якості особистості;
– відповідна педагогічна освіта або професійна кваліфікація педпрацівника;
– належний рівень професійної підготовки;
– належний фізичний та психічний стан здоров’я, який дозволяє виконувати професійні обов’язки.
Відповідно до типу, рівня та специфіки навчального закладу, в деяких випадках школа може вимагати від працівника володіння спеціальними навичками. Зрозуміло, що пошук є складним та інколи передбачає залучення необхідного кандидата з інших областей, через подання відповідних запитів в обласні відділи освіти. Якщо потреба у спеціалісті обмежена часом та іншими обставинами, керівництво школи приймає на роботу працівника із подальшим його навчанням для здобуття необхідних вмінь.
Відбір у Тернополі
Розібратись у системі відбору педпрацівників на посади у школи Тернополя доволі складно. Претендент може звернутися із заявою та документами в Управління освіти і науки Тернопільської міської ради, де відповідно до його кваліфікації, особа стає у чергу на отримання посади. За умови, що вакансія з’явилася, претендента повідомляють про посаду. Як показує практика, черга триває дуже довго і самі претенденти стверджують, що ймовірність працевлаштуватися таким чином невисока. Крім цього, відсутній чіткий механізм критеріїв відбору осіб на посаду, а учасники такої черги не володіють достатньою інформацією щодо бази даних інших претендентів та рівня їх компетентності.
Іншим варіантом знайти роботу є самостійний пошук у школах Тернополя. Якщо там відкрита вакансія і претендент відповідає вимогам до посади, то директор затверджує кандидатуру без згоди міського управління освіти. Оскільки така процедура передбачає конкурсну основу, де перевагу слід надати кандидату із вищою кваліфікацією, фактично вона створює умови для розвитку корупції і нівелює конституційне право громадян на отримання якісної освіти від компетентних вчителів.
Досвід педагогічного університету
Проблему пошуку роботи для своїх випускників дещо вирішує Тернопільський національний педагогічний університет ім. В. Гнатюка. Зокрема, діючий при університеті Центр моніторингу забезпечення якості освіти. На онлайн сторінці Центру студенти та випускники можуть отримати інформацію про наявні вакансії, кількість годин та навчальний заклад, який потребує спеціаліста, що надав відповідний запит до ТНПУ.
Пропозиція громадських організацій
Громадські активісти неодноразово піднімали проблему працевлаштування випускників ВНЗ у школах Тернополя. Так, минулоріч, під час круглого столу на тему “Проблеми освіти Тернополя”, організованого Центром громадського контролю “ДІЙ!” в Тернополі, його координатор Василь Томчишин запропонував спільно з Управлінням освіти і науки розробити єдину відкриту електронну чергу для кандидатів на посади вчителів. Представники Тернопільської міської ради погодилися детальніше обговорити задум та втілити його в життя спільно з громадськістю.
Громадська організація “Центр громадського моніторингу та аналітики” внесла проект єдиної електронної черги в Дорожню карту реформ (збірник планів експертів щодо змін, які потрібні Тернополю), що реалізовується Коаліцією громадських організацій “Тернопільський центр реформ”. Така прозора черга створить рівні умови для всіх кандидатів на посади. Вона дозволить побачити реальний стан працевлаштованості випускників ВНЗ, оптимізувати затрати держави на підготовку майбутніх учителів, спростить пошук роботи майбутнім педпрацівникам. А також значно зменшить витрати керівництва школи на пошук нових спеціалістів.
За успішної реалізації задуму, Тернопіль стане першим містом, що запроваджує єдину відкриту електронну чергу для педагогічних кадрів. У перспективі, подібна система може стати платформою для розширення та підвищення фаховості працівників інших напрямів: комунальні установи і підприємства, відділи та управління міської ради, що потребують мотивованих, молодих спеціалістів.
Довідка: Ця стаття представлена Коаліцією ГО «Тернопільський центр реформ» в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст цієї статті є винятковою відповідальністю Коаліції ГО “Тернопільський центр реформ” i не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США.
Карабин Марія, аналітикиня Коаліції ГО “Тернопільський центр реформ”