У Тернополі з 1 лютого мерія розриває договори про перевезення з приватними перевізниками. Про це стало відомо після наради за участю самих перевізників, міського голови Тернополя Сергія Надала, представників Державної фіскальної служби, Національної та Патрульної поліції, – повідомляє “Місто”.
Мерія не змогла знайти консенсусу і домовитись із водіями та перевізниками про цивілізований європейський режим роботи. І зважаючи на саботаж роботи громадського транспорту з боку перевізників, прийнято рішення розірвати з ними договори з 1 лютого цього року. Як і вимагає закон – за 10 днів до розірвання співпраці їх повідомлено.
«Теперішній стан громадського транспорту не влаштовує ні тернополян, ні мерію. Ми з кожним днем бачимо погіршання якості перевезення, неналежне ставлення водіїв та перевізників до пасажирів, шантаж та саботаж. Тому проведений аналіз всіх договорів з перевізниками і визначені порушення, які є вагомими причинами для розірвання договорів», – заявив міський голова Сергій Надал.
Які умови договору НЕ ВИКОНАЛИ перевізники
- Не здійснено оновлення рухомого складу транспортних засобів. Перевізники були зобов’язані оновити власні транспортні засоби, однак не зробили цього.
- Не придбано низькопідлогові автобуси, які б мали курсувати на кожному маршруті.
- Дотримання графіку руху: всі автобуси, всіх перевізників, мали чітко дотримуватися затвердженого графіку руху.
- Регулярні «з’їзди» водіїв з маршруту. У договорі чітко передбачено часовий відрізок і графік роботи маршрутки. Водій не має права працювати лише у години «пік», а в інший час з’їжджати з маршруту. Однак, такі факти задокументовано.
- Саботаж реалізації системи електронної оплати за проїзд. Перевізники та водії відкрито саботують впровадження нової електронної системи оплати за проїзд («Карта тернополянина», електронний проїздний). На сьогодні це обов’язок всіх міст України, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України.
«В умовах договору з перевізниками було прописано перехід на електронну систему оплати за проїзд. Більше того, перевізники мали б самі її встановити. Ми пішли на черговий компроміс. Надали їм вже готову систему. Яка була відповідь? Перевізники та водії нищать валідатори. Це вже пряме порушення законодавства України. Зрозуміло, їм вигідно, щоб грошова маса не обліковувалася і не оподаткувалася. Однак ця «африканська транспортна система» має піти у минуле», – зазначив міський голова Сергій Надал.
- Водії використовують підроблені квитки. Власники маршруток централізовано надрукували мільйонними тиражами підроблені квитки і відмовлялись видавати пасажирам справжні квитки з валідатора.
«Останньою крапкою став централізований друк перевізниками більше одного мільйону підроблених квитків невстановленого зразка, які вони надрукували і видають з 2 січня. Це кримінальний злочин і пряме порушення законодавства України та злісне ухиляння від сплати податків», – заявив Сергій Надал.
Також мер пояснив, як саме водій має видавати квитки і якого зразка. Якщо пасажир має «Карту тернополянина» або неперсоніфікований електронний проїзний, водій має прикласти його до валідатора і видати пасажиру квиток з валідатора. Якщо пасажир розраховується готівкою, водій зобов’язаний провалідувати власну карту через валідатор (пристрій зчитування електронних квитків) і видати пасажиру квиток з валідатора. Саме з валідатора, а не підроблений, у справжньому квитку буде міститися напис «готівка».
Як буде функціонувати транспорт до 1 лютого
22 січня, за десять днів до дати розірвання угоди, усім приватним перевізникам було вручено офіційні листи-повідомлення про припинення їхньої діяльності з 1 лютого. Ті перевізники, які впродовж цього часу зможуть забезпечити виконання умов, передбачених конкурсом та договором, будуть допущенні до подальших перевезень.
Більше того, як заявив Сергій Надал, починаючи з 23 січня, працівниками правоохоронних та фіскальних органів будуть проводитися рейди щодо перевірки усіх перевізників та водіїв маршрутних таксі на дотримання умов договору та законодавства України. Будуть перевіряти, які квитки видають водії, дотримання ними графіку руху, стан маршрутки, рівень культури поводження водіїв з пасажирами.
Таким чином, до 1 лютого (офіційна дата розірвання договорів) тернополян будуть перевозити старі перевізники, але під жорстким контролем мерії та контролюючих служб.
Як буде функціонувати транспорт з 1 лютого
Тернополяни та гості нашого міста можуть не турбуватися. Мерія забезпечить більш інтенсивний рух комунального транспорту та маршрутів перевізників, які виконають умови передбачені договором.
З лютого на засіданні міськвиконкому буде прийнято рішення про тимчасові маршрути, які будуть забезпечувати перевезення пасажирів на термін до 3-х місяців з подальшим або продовженням, або оголошенням нового конкурсу. Також буде внесено деякі зміни у рух комунального транспорту, насамперед ті, які інтенсифікують рух тролейбусів. У мерії є розрахунки, скільки треба додаткового транспорту, щоб забезпечити якісне перевезення пасажирів.
За словами міського голови Тернополя, «у міста є можливості забезпечити комунальним транспортом (тролейбуси і окремі автобуси) більшість районів міста. Але є й проблемні райони». «З проблемних мікрорайонів, які недостатньою мірою забезпечені комунальним транспортом є: Кутківці, Пронятин, Новий світ. Нам треба транспорт, щоб забезпечити перевезення пасажирів у цих районах. Решту ми зможемо перекрити комунальним електричним транспортом. Розрахунок потреби у додаткових тролейбусах є. Ті перевізники, які за 10 днів, тобто до 1 лютого, зможуть забезпечити всіх необхідні умови, передбачені договорами, – будуть допущені до перевезень. І будуть працювати», – зазначив Сергій Надал.
Подальша перспектива: створення єдиної комунальної компанії і нові одиниці транспорту
Розірвання договорів з недобросовісними перевізниками має стати «останнім цвяхом» у труну «африканської транспортної системи», коли готівка у транспорті не обліковується і не оподатковується, а перевізники постійно шантажують міську владу щодо підняття вартості проїзду та збільшення компенсації за перевезення пільговиків. Тепер на часі створення єдиної транспортної комунальної компанії, роботу якої буде контролювати громада Тернополя.
Як стверджує міський голова, щоб забезпечити нормальний рух транспорту в Тернополі, на сьогодні потрібно 46-50 автобусів. І мерія планує їх закупити вже найближчим часом.
«Наразі Тернопіль веде активні перемовини з банком щодо отримання кредиту на придбання 45-50 транспортних засобів для перевезення пасажирів. Таким чином, місто хоче створити єдину муніципальну транспортну систему, яка буде належати і працювати на громаду. Однак для закупівлі нових автобусів необхідно декілька місяців. Тому на цей період будуть найняті добросовісні перевізники, які зможуть забезпечити якісні послуги з перевезення пасажирів і будуть виконувати умови договору. Але майбутнє – за єдиною муніципальною транспортною компанією», – підсумував Сергій Надал.
До слова, у 1990-і роки так реформували транспортну систему в Польщі, Чехії, Угорщині, на початку 2000-х роках – у країнах Прибалтики. Сьогодні цим європейським шляхом йде Тернопіль.
Віра Сотник, за інформацією ТМР