Все більші й більші провалля утворюються у місті. Людям ходити моторошно центральними вулицями, не те що вже їздити.
Перекритий рух у центрі та бульдозери на дорогах вже не дивина для тернополян. За останні три місяці земля, у прямому значенні, провалюється з-під ніг. Не встигли розібратись із проваллям, яке утворилось 12 березня на розі вулиці Острозького, як 1 червня величезна яма з’явилась біля магазину «Adidas».
Тоді, у березні поява провалля породила безліч різних версій його виникнення. Нагадаємо, що начальник відділу водопровідно-каналізаційних мереж КП „Тернопільводоканал” Ганна Загородна пояснила цю аварію так: «Така ситуація є досить типовою для старих каналізаційних труб. Оскільки каналізаційний колектор нині не повністю заповнений стоками, то у верхній частині труби, як правило, назбируються так звані агресивні гази. Вони й руйнують її верхню частину, незалежно від того, сталева це труба, чи залізобетонна. У даному випадку відбулося поступове руйнування верхньої частини залізобетонної труби. Відтак той шар глини та землі, який був під дорогою, але над трубою, почав поступово відшаровуватись, провалюватися в каналізаційну мережу та вимиватися через неї.— пояснює жінка.
Тоді, працівники водоканалу залагоджували проблему від обіду до пізньої ночі. Провалля засипали глиною, щебенем та піском. Від того часу ця ділянка проїжджої частини більше не нагадувала про себе, на відміну від новоутвореного провалля: не встигли першого червня ліквідувати проблему, як вже вночі четвертого числа, воно стало ще більше.
Подейкують, що такі непередбачувані випадки трапляються ще й через те, що в центральній частині міста проходить мережа підземних ходів. Конструктор Юзеф Зімельс, який багато років вивчає цю тему, пояснює, що частина головної вулиці затоплюється через те, що стічні води йдуть в одну решітку рівневої каналізації, яка не витримує такого натиску. Нагадаємо, що ще торік в церкві Різдва в правому куті будівлі утворилася тріщина і почали „просідати” хори. Зі слів пана Зімельса, потрібен капітальний ремонт, але, через брак коштів про нього й мови не може бути.
— Нове провалля утворилось внаслідок підмивання грунту. На глибині семи метрів прогнила труба. Вода з неї довший час вимивала грунт і, внаслідок вчорашнього дощу, точка вимивання стала критичною і асфальт рухнув, – пояснює заступник міського голови Владислав Стемковський.
Тоді працівники МНС надали спеціальне спорядження для дослідження комунікаційних колодязів на величезній глибині. Працівники «Водоканалу» швидко визначили причину вимивання грунту і замінили гнилу трубу на нову пластикову. Підприємство «Шляхрембуд» надало десятки одиниць техніки для вивезення землі та десятки КАМАЗів піску і щебеню, котрими засипали яму. На ранок життя тернополян повернулось у стабільне русло, але випробування на міцність «залатане» провалля не витримало 4 червня.
У цю ніч, коли Тернопіль потерпав від сильної грози, провалля збільшилось, і від стихії його не врятували навіть усі допоміжні методи водоканалівців.
Аби гарантовано забезпечити місто від подібних утворень, потрібно замінити мережі, і коштує така «безпека» кілька мільярдів гривень. Таких грошей, звичайно, ніхто не надасть, тому гарантувати, що нові провалля не з’являтимуться в інших частинах міста гарантувати аж ніяк не можна.
Керівництво міста утішає тим, що оскільки коштів на ремонт немає, то будуть цю проблему діагностувати і намагатись попередити пошкодження спеціальними засобами. Придбають ці засоби і необхідне оснащення найближчим часом. Воно дороге, але дозволить здійснити ревізію усіх мереж Тернополя.
Олена Лисиця