Останнім часом багато хто з батьків розпочинає водити своїх чад на різноманітні заняття чи не з півторарічного віку. Чим викликані такі тенденції? Це просто данина моді чи вимога нашого стрімкого часу? Що ранній початок навчання дає дітям? Із такими й іншими запитання ми звернулися до засновника та директора сімейного клубу «Промінчики» Тетяни Іменнової.
Чим хваляться один перед одним чоловіки? Маркою машини, «наворотами» компа… А жінки, в свою чергу, демонструють нові зачіски, сукні, манікюр. Хоча все це відступає на другий план, коли жінка стає мамою. Тоді головним предметом гордощів стають досягнення найріднішого маляти. Саме цим і «міряються» молоді мами на дитячих майданчиках, в поліклініках, на різноманітних Інтернет-форумах. А щоб не пасти задніх, щоб була можливість сказати «А ось мій (моя) вже…», починають навчання своїх крихіток все раніше й раніше. Це щодо моди на ранній розвиток. Але якщо говорити серйозно, то ранній розвиток – не модна тенденція, а цілком необхідна умова виховання й розвитку дитини. У люблячих та мудрих батьків популярним воно було і 20, і 50, і 100 років тому. Адже, як відомо, у дитини до трьох років відбувається інтенсивний ріст і розвиток мозку, тому у цей період з нею необхідно максимально займатися. Загалом, 50 відсотків навчальних здібностей розвивається в перші чотири роки життя, інші 30 – від чотирьох до восьми років. Дошкільний вік – це період, коли дитина всі знання вбирає, наче губка, і їй легко даються букви, цифри та іноземні мови. А от з віком така феноменальна здатність до засвоєння, на жаль, поступово згасає.
– Як Ви особисто прийшли до того, щоб відкрити центр раннього розвитку дітей? Що вас спонукало? Які бачили напрямки, де, як шукали методики і знаходили педагогів?
Спонукала мене до відкриття такого центру моя донечка. Після її народження мої інтереси багато в чому змінилися. Мені було дуже цікаво допомагати їй відкривати наш чудовий і неповторний світ. На жаль, на той час у Тернополі не було жодного центру раннього розвитку для такої малечі. Я замовляла дуже багато різноманітних розвиваючих ігор і посібників через Інтернет-магазини, читала чимало літератури щодо раннього розвитку. Врешті, мені дуже захотілося поділитися набутими знаннями з іншими мамами. Коли донечці виповнилося три роки, ідея раннього розвитку вже настільки мене захопила, що я вирішила створити перший в Тернополі сімейний клуб для занять із дітками дошкільного віку.
За освітою я педагог, але мені бракувало знань про особливості психічного розвитку дітей раннього віку. Тим більше, що одна справа – займатися зі своєю дитиною, а зовсім інша – із групою чужих дітей. Це дуже велика відповідальність! Тому спочатку я набиралася досвіду в сімейному клубі «ЕЯ» в Києві, в центрах розвитку дитини в Одесі, Дніпропетровську. І підбирала педагогів з дошкільною освітою. Моє глибоке переконання – з маленькими дітьми повинен працювати не шкільний вчитель, а педагог з дошкільною освітою. А ще цей педагог повинен щиро любити дітей і отримувати задоволення від занять із ними! Інакше жодні найкращі методики не дадуть бажаного результату.
Щодо методик, то при створенні навчальних програм ми враховували досвід всесвітньо відомих педагогів, намагаючись підібрати найбільш цікаві і корисні надбання їхніх методик: Желєзнових – для музичного розвитку, М.Монтессорі – для сенсорного розвитку дітей раннього віку, Б.Нікітіна – для розвитку логічного мислення, М.Зайцева – для навчання читанню, елементи ейдетики для розвитку пам’яті тощо.
– Розкажіть про «Промінчики» – якого віку займаються діти, які види занять, що є цікавого, такого, чого немає в інших?
Для найменших наших учнів (від півтора до трьох років) ми пропонуємо програму «Перші кроки з мамою». Назва говорить сама за себе. Вчаться не тільки дітки, але й мами. І відкривають для себе багато нового. Від 3-х до 6 років діти займаються в нас за базовою багатоступеневою програмою «Умка». Крім того, ми пропонуємо додаткові студії для гармонійного розвитку дитини: бебі-спорт, театральна студія, студія дитячого малюнку, творча майстерня.
А ще ми пропонуємо незвичайні заняття англійською мовою для малят за авторською методикою Валентини Мещерякової. Наші вчителі пройшли навчання на курсі Мещерякової з методики навчання дітей 2-10 років англійській мові. Девіз цієї методики: «Навчай люблячи, вивчай граючись!». Отож, у нас діти із задоволенням граються на іноземній мові на уроках (до речі, після уроків вони між собою знову ж таки граються на англійській!). Таким чином, малюки не просто вивчають окремі слова і віршики іноземною мовою, а дуже швидко починають саме спілкуватися нею! В кінці навчального року педагог ставить разом із дітками мюзикл англійською мовою – своєрідний підсумок навчання.
До речі, англійська за цією методикою набуває у нас все більшої популярності, і з нового навчального року ми плануємо відкрити свій філіал на Східному масиві.
– А які плани на літо, на новий навчальний рік….
З 1 червня в «Промінчиках» стартує проект «Літо в місті – це також весело!». За нашими планами, в першій половині дня в центрі працюватимуть літній садочок-студія для дошкільнят і літня Академія Ігор для молодших школярів, в другій половині дня – проходитимуть заняття у творчій майстерні «Літні фантазії» та літній театральній студії.
А з нового навчального року ми запросимо до нашого клубу не тільки дошкільнят, але й молодших школярів. Для них запропонуємо заняття англійською мовою, в театральній студії, студії рукоділля, а також своєрідну групу продовженого дня.
– Як ставитеся до того, що зараз дитячі центри відкриваються масово, чи є ризик в тому, що така ініціатива перетвориться у банальне вимагання грошей у батьків, а гарантії рівня знань не буде?
Є попит на такі дитячі центри, от вони й відкриваються. Звичайно, для батьків зручно, коли є можливість водити дитину в навчальний заклад, розташований поруч із домом, а не возити її через усе місто. Чи не перетвориться це на банальне вимагання грошей у батьків? Однозначно, ні. Адже заняття в таких центрах не є обов’язковими, і якщо батьки не задоволені рівнем викладання, педагогом тощо, то вони будуть шукати інший заклад. До нас, наприклад, на англійську мову возять дітей з усього Тернополя, незважаючи на те, що в інших мікрорайонах також є дитячі центри із вивченням англійської. Тобто, батьки «голосують» за той чи інший заклад своїми грошима. І те, що такі центри відкриваються масово, дуже добре, тому що це створює здорову конкуренцію, спонукає педагогів «рости», вдосконалюватися, шукати нові форми роботи.
– На вашу думку, що є найголовнішим у роботі з маленькими дітьми?
Найголовніше – щира любов до маленької дитини. Так, педагог у наших «Промінчиках» – не просто вчитель! Це актор, який залишає всі особисті проблеми за дверима клубу і проводить по 3-4 «спектаклі» на день, допомагаючи дітям вчитися, пізнавати світ, розкриваючи індивідуальні здібності кожного. Тільки щирість в нашій роботі може дати результат, на який сподіваються батьки, приводячи своїх дітей до нашого клубу.
Олена ЛАЙКО