Донедавна учні 5-8 класів повинні були проходити підсумкові контрольні тестування з чотирьох предметів: української мови, математики, історії України, іноземної мови й російської мови (для російськомовних шкіл). Таке нововведення у сфері освіти спричинило серед школярів середніх класів та їхніх батьків ажіотажний попит на літературу з тестовими завданнями. А вже 21 квітня міністр освіти і науки Дмитро Табачник повідомив, що учні писатимуть звичайні контрольні роботи.
Головний освітянин Тернополя Ольга Похиляк вважає, що підсумкові контрольні роботи не стануть додатковим навантаженням для школярів. Навпаки – вони дозволять дітям поглибити, систематизувати і закріпити знання, здобуті протягом навчального року. Окрім того, підсумкові контрольні роботи будуть підготовчим етапом для школярів до зовнішнього незалежного оцінювання. Загалом, як каже вона, такі контрольні завдання для учнів є звичними в системі української освіти.
Про переваги підсумкових контрольних робіт для учнів, долю обласної експериментальної школи мистецтв, освітні проекти, які незабаром втілять у життя розповіла в інтерв’ю для “Тернопільської липи” начальник міського управління освіти і науки Ольга Похиляк.
– Роз’ясніть, будь-ласка, який вид контролю цьогоріч чекає на учнів середніх класів?
– Цього року наказом Міністерства освіти і науки запроваджено підсумкові контрольні роботи для середніх класів. Я хотіла би наголосити, що не потрібно робити ажіотажу навколо цієї теми. Тому, що діти у попередні роки писали подібні контрольні роботи, які раніше називали директорськими. Тому підсумкові контрольні роботи – це практично те саме. Вчителі готують школярів до підсумкових робіт протягом року. Так, діти вивчають нову тему і паралельно повторюють попередній матеріал. Я впевнена, що діти справляться з контрольними завданнями. Як правило, учні за контрольні роботи набирають ті ж самі бали, котрі отримували протягом семестру, а то й вищі. Відповідно до навчального плану вчителі і в минулі роки проводили такий вид контролю. Однак цього року підсумкові контрольні роботи є обов’язковою умовою, передбаченою Міністерством освіти і науки.
Учні четвертих, дев’ятих і одинадцятих класів пишуть державну підсумкову атестацію. Окрім цього, останні вже третій рік поспіль здають ще зовнішнє незалежне тестування.
– Підсумкові контрольні роботи мають право стати звичною практикою для школярів середніх класів?
– Можливо. Як на мене, діти до таких контрольних робіт готові і вони не є для них несподіванкою. Якщо учні писатимуть їх надалі, то жодних проблем стосовно цього питання не виникатиме. Підсумкові контрольні роботи підуть лише на користь школярам. Як на мене, колишнього вчителя-практика, к дитині, котра постійно пише контрольні роботи, легше буде здавати державні підсумкові роботи і тестування у старших класах. А для дитини, яка вчиться систематично, жодна контрольна чи тести не страшні. Врешті, це дозволить учням узагальнити та закріпити вивчений матеріал. Учні повинні бути розкомплексовані, впевнені у своїх можливостях і знаннях.
– Поширення додаткових брошур з контрольними завданнями і відповідями називають корупційною кампанією…
– Хочу наголосити, що ми робили наради директорів, їх заступників, а також наголошували вчителям, а ті, у свою чергу учням і батькам, що не слід даремно витрачати гроші, купуючи додаткову літературу для контрольних робіт. Для цього всі необхідіні матеріали є на сайті Міністерства освіти та освіти. Запевняю, мова про закупівлю підручників з готовими відповідями для написання контрольних робіт не йшла. Це, скоріш за все, індивідуальна ініціатива батьків та учнів.
– Гостро постало питання про фінансування обласної експериментальної школи мистецтв? Яка її подальша доля?
– Не можу дати конкретної відповідді на це запитання, оскільки на сьогоднішній день цей заклад повністю підпорядкований обласному управлінню освіти. Раніше школа спільно фінансувалася з обласного і місцевого бюджетів. Зараз ведуться домовленості про її передачу міській владі. Тому я не уповноважена відповідати на це запитання, бо абсолютно не маю стосунку до цієї школи. Особисто я впевнена, що обласна школа мистецтв буде надалі функціонувати, закривати її ніхто не планує.
– А яка сьогодні ситуація із вечірньою школою?
– Ми не маємо права закривати цю школу. У кожному обласному центрі є такий навчальний заклад. Сьогодні у вечірній школі – 327 учнів. Там діють денні 9-12 класи, де навчаються учні до 17 років. А решту – відвідують школу у другу зміну. У цьому закладі здобувають середню освіту вагітні жінки або матері, які виховують маленьких дітей, ті, хто не прижився у звичайних загальноосвітніх школах абощо. Тому вечірня школа має право на існування.
– Чи визначені вже підприємці, які будуть постачати продукти харчування для тернопільських дитсадків?
– Тендерні торги відбулися. Основним критерієм, за яким визначали підприємців, котрі постачатимуть продукти харчування у дошкільні навчальні заклади, являлися ціни на продукти. Відтак, переможцями стали ті, хто встановив найнижчу ціну. Загалом їх є десятеро. Отож, договори укладені з ТОВ “Овоч Торг”, ПП “Агро-лідер”, ТОВ “Торговий дім Універсальний” і підприємцями Лайко, Стефанчук, Музика, Хіта, Ясіновський, Білик, Рекун.
– Які освітні проекти найближчим часом будуть реалізовані у Тернополі?
– З нового навчального року маємо намір запровадити християнський навчально-виховний комплекс імені Йосипа Сліпого на базі однієї з місцевих шкіл, яку наразі не буду називати.
Сьогодні багато батьків перебувають за кордоном, а діти залишені без нагляду. Тому ми хочемо вихованню підростаючому поколінню приділяти увагу ще у шкільному віці, їхньому духовному збагаченню.
Надалі такий проект плануємо втілити й на базі дошкільного навчального закладу, аби виховувати діток у християнському дусі, починаючи з дворічного віку.
Це будуть навчальні заклади християнського спрямування, де вихованцям прищеплюватимуть загальнолюдські моральні цінності: повагу до батьків і старших людей, доброту, любов до навколишнього середовища, патріотичні почуття до батьківщини. Також там діятимуть гуртки, факультативи, спецкурси. Школа співпрацюватиме з священиками.
Учні такого закладу у значній мірі будуть задіяні в позаурочний час, при цьому отримуючи необхідний багаж знань.
Юля КВІТКА