Власники приватних маршруток та їх водії влаштували страйк через запровадження у Тернополі європейської моделі функціонування громадського транспорту. Їх не влаштовує, що після запровадження електронної системи оплати за проїзд, вони позбавлені можливості «працювати» з готівкою. Тобто, отримувати додаткові неоподатковані доходи. Ще одна причина – вимога підвищення вартості проїзду для всіх без винятку до 6 гривень, – пише «Місто».

straik-pereviznykiv-2018
Страйк перевізників

Причини страйку водіїв

Причина перша.

Водії та їх шефи власники маршруток звикли працювати в «африканській системі»

Раніше у Тернополі діяла така система: водій мав здати власнику маршрутки план на день, а решта готівки – був його заробіток. Тепер же через водія готівка не проходить. Запроваджена електронна «європейська система» оплати. Люди сплачують через валідатори карткою. Водій має працювати на чітко визначену зарплату.

А що тепер?

Вводиться чіткий облік пільговиків та реального використання ними громадського транспорту. Адже головним аргументом перевізників у спілкуванні з місцевим самоврядування, коли йдеться про потребу підвищення тарифів, є «велика кількість пільговиків». Тепер буде точно відомо, скільки людей з пільгами скористалися транспортом і скільки це коштує. Це облік коштів, які обертаються у транспортній сфері. Ніхто точно не знає, скільки тернополяни сплачують перевізникам, особливо приватним. Самі перевізники часто маніпулюють терміном, що «перевезення є збитковими». Запровадження єдиного електронного квитка дозволяє повністю побачити, скільки коштів збирається, і обдурити місто та пасажирів буде набагато складніше. Це реальний крок від «африканської системи», де головним для перевізника є кількість грошей зароблених на кожному пасажирі, до європейської системи транспортного сполучення, коли місто платитиме перевізнику за кілометри, а його обов’язок полягатиме у дотриманні правил, які встановить громада Тернополя.

Причина друга.

Власники маршрутів вимагають підняти ціну за квиток до 6 грн.

Ще одна причина страйку – вимога підняти вартість проїзду до 6 грн. Власники маршруток написали відповідне звернення до міського голови Сергія Надала. Однак мер виступив категорично проти цього.

Вони апелюють до збільшення вартості паливно-мастильних матеріалів. Але після збільшення вартості на солярку і мастило вже пройшло майже 2 місяці. Весь цей час водії погоджувалися возити тернополян за старою ціною. Але тепер, коли ввели електронну систему, вони згадали про звичний аргумент – паливо-мастильні матеріали.

Висновок простий: справа не у ціні на дизель чи мастило. Справа у тому, що у власників маршруток забрали неоподатковані доходи і змусили платити податки.

Причина третя.

Водіїв зловили на «криміналі»

Водіїв тернопільських маршруток спіймали на тому, що вони почали видавати «липові» квитки, які невідомо де надруковані. Вони не проводять оплату через електронну систему (валідатор), а кладуть готівку собі до кишені. Водії змушені йти «на жертву» – друкують за свій кошт «липові» квитки, вартість яких не перевищує 50 коп. Так водії намагаються приховати від обліку готівку. Однак пильні тернополяни та контролюючі служби вже зафіксували ці спроби обдурити громаду міста. Як наслідок, Сергій Надал написав звернення до поліції з приводу шахрайства водіїв. Очевидно, така вимога дотримання законності їх «обурила».

Нагадаємо, що раніше деяких тернопільських водіїв маршруток спіймали на тому, що вони почали псувати валідатори, аби зірвати запровадження електронної системи оплати праці за проїзд.

Власники маршруток страйкують не лише у Тернополі

2017 рік можна назвати роком «страйків маршрутчиків». Приватні перевізники «брали у заручники» великі й середні міста України, шантажуючи владу вимогою збільшити вартість проїзду. Так, у Львові регулярно на рейси не виходило до 200 маршруток. Київські перевізники пригнали сотні автобусів під обласну адміністрацію з вимогою підвищити вартість проїзду. Також «бастували» маршрутчики у Борисполі, Луцьку, Чернівцях, Херсоні та інших містах України. Таким чином, для перевізників шантаж через страйк – звична справа. Вони шантажують місцеві громади заради власних неконтрольованих прибутків. І Тернопіль не виняток. Коли неконтрольовані грошові потоки намагаються обмежити, перевізники «виганяють» своїх водіїв на страйк.

До чого можуть призвести протести водії

Чітка позиція міського голови Тернополя Сергія Надала показує, що він не дасть шантажувати тернополян приватним перевізникам. Більше того, – Закон України, зобов’язує вводити електронну систему оплати за проїзд. У Тернополі та в Україні запроваджується європейська система, і цього не зупинити. Ніщо не може зупинити ідею, час якої настав.

У свою чергу, власники маршрутів за недотримання цих вимог можуть отримати штрафні санкції аж до розірвання угод з міською радою на перевезення пасажирів. Відтак, у Тернополі будуть працювати лише ті фірми, які погоджуються це робити по-європейськи. І перевізникам не вдасться «взяти у заручники» Тернопіль.

Не забуваймо, що в сусідній Польщі маршрутки як вид громадського транспорту вже давно «вимерли», як динозаври. Це чекає і на Україну. У випадку з Тернополем – майбутнє за розширенням мережі тролейбусів та введенням комунальних, а не приватних великих автобусів. Отож, ми приречені на європейську модель громадського транспорту.

Від admin