Тернопільський обласний художній музей у партнерстві з Одеським національним художнім музеєм представив виставковий проєкт «Випромінювання» відомого українського художника Станіслава Жалобнюка.
Станіслав Жалобнюк народився, живе і працює в Одесі, є відомим живописцем, який приймав участь у всеукраїнських виставках в Івано-Франківську, Хмельницькому, Львові, Харкові, Києві та інших містах. Із широкого загалу сучасних мистців його виокремлює здатність візуалізувати власні думки, переживання, переконання.
«Випромінювання» – масштабний проект всеукраїнського рівня, географія якого вже охопила Одесу, Вінницю, Хмельницький, Тернопіль.
Рушійним фактором для створення проєкту стало повномасштабне вторгнення рф в Україну. Автор добре розуміє загрози, які несе із собою окупаційна армія, відчуває токсичність міфу про «велику російську культуру» та своїм проектом чинить візуально – інформаційний спротив агресії.
На виставці експонується більше 60 робіт, переважна більшість яких створена мистцем у 2022-2023 рр. В представлених композиціях автор застосовує синтез олійного живопису із колажем, асоціативним текстом та інсталяцією.
Проєкт об’єднав твори із кількох серій: «BLАCK SEA», «Потенційно (не)прийнятний контент», «Випромінювання», «Траса Е-95», «Садочок мого діда Сави, рік 1947» та інші.
Напис «Випромінювання» відсилає нас до того факту, що тепловізори, якими оснащена сучасна зброя, реагують на тепло.
Скло, під яким розташована робота, створює додатковий екран, що змінює напрям розглядання – тепер не ви дивитеся на пейзаж, а пейзаж дивиться на вас. Це принципова зміна, адже під прицілом опиняється глядач.
Живописні полотна із серії «Чорне море» розкривають перед нами ще одну «небезпеку». На картинах зображені води Чорного моря, доступ до яких обмежений попереджувальною сигнальною стрічкою. Митець трактує ці твори, як ще один заклик до обережного поводження біля рідного моря, яке сьогодні стало особливо небезпечним: міни, екологія, особливо після підриву Каховської ГЕС, загроза висадки ворожого десанту.
Виставка містить досить чутливий контент в серії «Повітряна тривога». Художник зображає закривавлені людські кінцівки, нагадуючи, що не всі зможуть почути «відбій повітряної тривоги».
Ще однією серією, над якою митець працює не перший рік є живописний проєкт присвячений дорогам, а саме широковідомому міжнародному сполученню «Траса е95», яка веде до Стамбулу. Головними героями цих полотен є вантажні автомобілі, які в останні роки стали чи не єдиним джерелом перевезень найнеобхідніших товарів для життя.
Ексклюзивним арт доповненням виставки став проєкт-сповідь автора «Садок мого діда Сави, 1947 р.». Інсталяції, колажі та асамбляжі оповідають глядачеві історію з життєпису родини художника, саме в роки третього мало публічного голодомору 1946-47 рр. Саме в ці роки дід митця був вимушений через непідйомні державні податки на садівництво знищити садок-годувальник. В ці роки родина втратила двох синів. Рефлексія втрати, пам’яті поколінь та тяглості цих ран – в спосіб мистецького переосмислення демонструє художник Жалобнюк.
В експозиції представлені авторські артбуки. Митець додає на сторінки радянських альбомів з митцями імперської культури свої замітки, домальовки і коментарі.
Проєкт «Випромінювання» є виставкою воєнного часу і дуже важливо, щоб свідчення про цю жорстоку війну зберігалися, як документальні так і мистецькі. Рефлексії мистців на цю тему є дуже важливими, адже вони впливатимуть на формування і збереження пам’яті про нашу боротьбу за свободу.
Фото – Наталія Огінська-Мартинюк