Чимало років безбар’єрність асоціювалася у багатьох людей лише з подоланням фізичних перешкод – облаштуванням пандусів і підіймачів. Насправді ж це поняття ширше і стосується, без перебільшення, кожного. З прийняттям Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні, визначено нові стандарти доступності та інклюзії, імплементуючи їх у державну політику. 21 січня у Міністерстві освіти і науки України презентовано електронну версію «Довідника безбар’єрності», створеного за ініціативи першої леді України Олени Зеленської.
«Довідник безбар’єрності» – гід з коректного спілкування, у якому зафіксовані нові норми безбар’єрної мови. Це проєкт з відкритим кодом, створений у співпраці з громадськими організаціями, правозахисниками, психологами, батьками, що виховують дітей з інвалідністю, українськими та міжнародними експертами.
Довідник містить 4 основні розділи:
- «Складові безбар’єрності»;
- «Правила мови»;
- «Словник»;
- «Безбар’єрний календар»
Розділ «Складові безбар’єрності» простою та доступною мовою розкриває, що таке бар’єри, стереотипи, інклюзія, залучення, недискримінація, толерантність, прийняття, доступність, гендерна рівність, універсальний дизайн тощо.
У розділі «Правила мови» наведені та пояснені принципи безбар’єрної мови – мови, у якій відсутні слова, фрази, що демонструють упереджене, стереотипне або дискримінаційне ставлення до людини.
У розділі «Словник» зібрані поняття, які некоректно вживати стосовно різних людей. Тут пропонуються варіанти, як говорити правильно і пояснюється, чому саме так.
Розділ «Безбар’єрний календар» розповідає про важливі дати, визначні і пам’ятні дні та пояснює, як їх відзначати, та коли привітання є недоречними.
- Довідник стане у нагоді керівникам органів місцевого самоврядування, їх структурних підрозділів з питань освіти та директорам закладів освіти.
Також інформуємо, що у березні-квітні поточного року відповідно до Плану роботи Державної служби якості освіти України на 2022 рік буде вивчено питання роботи місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їх структурних підрозділів з питань освіти (за наявності) щодо створення умов для безбар’єрного доступу та інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах освіти
»Довідник безбар’єрності», доступний за посиланням – https://bf.in.ua