Управлінням Державної служби якості освіти у Тернопільській області проведено вивчення стану організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання в закладах загальної середньої освіти області шляхом здійснення аналізу інформації, яка розміщена на вебсайтах закладів, онлайн-опитування директорів та виїзду в окремі заклади освіти.

Довідково, станом на 01.09.2021 на території області функціонують 653 заклади загальної середньої освіти, а в період, що досліджувався (07-22.10.2021), освітній процес з використанням технологій дистанційного навчання організовували у 30 школах (4,6% ) з причин низького відсотку вакцинованих педагогічних працівників, високого рівня захворюваності серед учасників освітнього процесу та невідповідного температурного режиму приміщень.

Найбільше закладів освіти, де запровадили дистанційну форму навчання,  в Кременецькій, Лановецькій, Золотопотіцькій, Скалатській територіальних громадах.

Загальна кількість учнів, які навчалися дистанційно – 4244, із них 203 учнів 1-4 класів. Кількість педагогічних працівників, які здійснювали освітній процес з використання технологій дистанційного навчання, – 603 учителі.

У ході вивчення встановлено:

  • у всіх закладах освіти організовано освітній процес з використанням технологій дистанційного навчання;
  • кожен другий заклад розмістив усю необхідну інформацію про організацію освітнього процесу під час дистанційної форми навчання на власних вебсайтах/ сторінках соціальних мереж;
  • у переважній більшості закладів освітній процес відбувався відповідно до розкладу навчальних занятьочного навчання із змінами в частині тривалості уроківвідповідно до Санітарного регламенту;
  • майже в усіх закладах освіти дистанційне навчання організовано з поєднанням синхронного та асинхронного режимів, лише у Бучацькому ліцеї  здійснюють дистанційне навчання в синхронному режимі.

У процесі вивчення організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання працівниками управління Служби відвідано 32 навчальних занять в режимі онлайн, відповідно до розкладу уроків закладів освіти. Під час спостереження з’ясовано, що переважна більшість учнів перебували на своїх домашніх робочих місцях з ввімкнутою веб-камерою, що свідчить про відповідальне ставлення до навчання та зацікавленість предметом. Учителі використовували різні ресурси в залежності від типу уроку і його структури, зокрема хмарні сервіси Google (Workspace, Classroom, Google Meet, Class Time), онлайн-сервіси та інструменти для проведення відеоконференцій та онлайн-зустрічей за допомогою програмних застосунків Zoom, Team та Skype, а для підвищення пізнавальної активності учнів презентації, інтерактивні вправи, демонстрації, зокрема відео та анімаційні, посилання на освітні платформи та електронні ресурси, завдання до теми та рекомендації для виконання.

Оцінювання здобувачів освіти проводилося в режимі онлайн або на дистанційних платформах, де є відповідна функція та інструментарій. Домашні завдання супроводжувалися інструктажем щодо їх виконання, озвучувалися критерії оцінювання та вказувалися терміни виконання.

Серед досягнень організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання в закладах загальної середньої освіти області можна відзначити:

  • високий рівень цифрової грамотності та використання педагогічними працівниками технологій дистанційного навчання;
  • підвищення рівня інформаційно-комунікаційних компетенцій учасників освітнього процесу.

Водночас, найбільш складним у процесі реалізації дистанційного навчання залишаються питання щодо:

  • належного матеріально-технічного забезпечення закладів загальної середньої освіти (засоби для дистанційного та онлайн-навчання, доступ/ швидкість мережі Інтернет): Космиринська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів (232 учнів/ 17 педпрацівників/ 0 комп’ютерів, використовуються власні персональні комп’ютери з доступом до мережі інтернет), Бариська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів (162 учнів/ 27 педпрацівників/  5 комп’ютерів), ліцей з початковою школою гімназія с.Лідихів (145 учнів/ 24 педпрацівників/  5 комп’ютерів), Дунаївська загальноосвітня школа імені Олександра Капіноса (148 учнів/ 24 педпрацівників/  8 комп’ютерів), Кімнатецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів (89 учнів/ 23 педпрацівників/ 4 комп’ютери).
  • матеріально-технічного забезпечення (сучасні мобільні пристрої, комп’ютери та інших ґаджети) та доступ/ швидкість мережі Інтернет здобувачів освіти/ педагогічних працівників;
  • відсутності мотивації до навчання здобувачів освіти (не всі учні виходять на зв’язок, не виконують домашні завдання, не беруть участь в онлайн-уроках);
  • неготовності учнів працювати самостійно, труднощі у виконанні домашніх завдань;
  • ненормованого робочого дня учителів.

Результати вивчення демонструють, що якість організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання в закладах загальної середньої освіти області повинна забезпечуватися шляхом консолідації зусиль – місцевої влади, школи, учителів, учнів, батьків, спонсорів і волонтерів, задля створення умов для здобуття доступної та неперервної якісної повної загальної середньої освіти, з урахуванням діджиталізації освітнього середовища (забезпечення закладів освіти швидкісним доступом до мережі Інтернет, здобувачів освіти і педагогічних працівників – цифровими пристроями та електронними освітніми ресурсами).