З 18 березня 2019 року Facebook запустив політику відкритості щодо політичної реклами. Під таку підпадають пости, що стосуються виборів, референдумів, вивчення суспільної думки. Що ж це означає для користувачів цієї популярної соцмережі?

Відкритість чи зовнішній тиск?

На офіційному сайті написано, що такий хід розробників зумовлений “однією з ініціатив Facebook для підвищення рівня прозорості реклами”. Проте закордонні медіа повідомляють інші неофіційні версії: тиск політиків Сполучених Штатів, потреба зменшити кількість порушень на виборах, викрити спонсорів з інших країн, які фінансують певні політичні групи на національних виборах.

Відтепер будь-який користувач фейсбуку, побачивши політичну рекламу, може натиснувши на текст “Оплачено: …” побачити ім’я замовника, кількість осіб, що переглянули рекламу, вік, місце, стать цільової аудиторії. Не менш цікавою є й сума коштів, яку витратили для просування певних кандидатів.

 приклад звіту реклами_фб (1)

Як обійти систему

Партійці зобов’язані звітувати про кількість коштів, які були витрачені на виборчу кампанію. Адже виборці мають розуміти, хто насправді впливає на прийняття рішень. Будь-яка система має свої недоліки та слабкі місця. Ними і користуються політичні партії під час запуску реклами.

Одним з методів приховування реального джерела фінансування є замовлення реклами через публічні сторінки, які, на перший погляд, зовсім не є дотичними до політики. Фактично, поширення замовляє та оплачує третя сторона.

Фейсбук використовує штучний інтелект, щоб вирахувати політичні повідомлення і позначати їх як такі. Проте система не завжди спроможна це зробити і пропускає таку рекламу. Таким чином, неможливо прослідкувати хто її замовив і скільки вона вартувала.

 

Хто витратив на політичну рекламу найбільше?

Facebook відкрив базу даних політичної реклами. Завдяки їй, можна ознайомитись з переліком замовників реклами та сукупною сумою, яку витратили на політичну кампанію у цій соцмережі. Користувачі мають опцію пошуку, тобто можна ознайомитись з тим, хто замовляв рекламу за прізвищем політика чи промоніторити певні сторінки. Пости з політичною рекламою залишатимуться у базі протягом семи років.

Архів дозволяє побачити витрати за певний період: минулий день, останні 7 днів, 30 днів, 90 днів. Якщо натиснути на опцію “Усі дати”, система показує період з червня до 21 липня 2019 року. Тоді висвітлюються найбільші замовники політичної реклами у передвиборчий період в Україні.

інфографіка

Джерело: Центр громадського контролю «ДІЙ!» в Тернополі

Від admin