«НОВА…» поцікавилася, хто встановлює тарифи на таксі у Тернополі, хто контролює їхню роботу? Як боротися з добровільно-вимушеною доплатою до тарифу.

«Вільних автомобілів нема…» — такі повідомлення диспетчерських служб таксі останнім часом все частіше чують тернополяни, коли викликають автівку. І не тільки у час-пік чи в нічну пору, а навіть у звичайні будні. Можна було б подумати, що в обласному центрі, де найнижчі зарплати в Україні, не такі вже й бідні мешканці, якщо існує попит на таксі, але є одне «але»… Якщо клієнт, почувши відмову в наданні послуги, пропонує доплату до тарифу, то в ту ж мить вільна автівка… з’являється! Чарівні слова «даю +20» стимулюють таксистів і мотивують їхати на виклик. Зрозуміло, що всі хочуть заробити, але таке «плюсування» стає у нас нормою і виглядає змовою між надавачами послуг таксі. Тернополяни не вщухають в соцмережах: водії таксі саботажем намагаються здерти «чайові» з пасажирів. Проте наразі ніхто з контролюючих органів не брався наводити лад із таким зловживанням. І це при тому, що в Тернополі тарифи на таксі вищі, ніж навіть у Києві.

За таксі — гроші всі, або Чарівний стимул «+20»

«Аж 45 хв. викликали усі можливі таксі на одну з центральних вулиць міста. Результат — 0. Коли вийшли на вулицю, побачили аж дев’ять автівок таксі різних фірм. Іншого разу я підійшов до таксі 549 і викликав по телефону. Таксист навіть не відреагував на запит диспетчера, ми довго сміялись, це реально саботаж», — пише у Facebook тернополянин Микола Голубєв.

«Який сенс від нічних поїздів, якщо на них нереально дістатися у файному місті Тернополі? Їхала я на вручення премії у Вінницю, квиток на 4.04. Прокинулася о пів на третю, в 3 почала викликати таксі. Сім служб таксі — сім(!) — після довгих рінгтонів і «залишайтесь на лінії» повідомили, що в моєму районі машин немає. Тоді я взяла наплічник і вистрибнула в ніч. Думала, може, біля церкви Йосафата є, там удень штук п’ять стоїть. Не з моїм щастям… Між тим до потяга залишалося 20 хвилин. Може, біля нічного клубу «Марципан» щось є? Ноги в руки! Добігаю захекана, там п’янюща молодь і — о щастя! — якийсь хлопчисько курить біля відчиненої автівки. Я до нього: «Чувак, поможи! До поїзда 10 хвилин!» Він, добре дитя: «Та сідайте». Як же ми мчали-мчали і домчали! Я до гаманця, а він: «Та біжіть уже!» І я побігла! Вскочила у потяг, двері зачинилися…» — кілька тижнів тому писала у соцмережі тернопільська поетеса Ганна Осадко.

«Неважливо, котра година, яка погода — таксі викликати неможливо! Але «плюс 20» через мобільний додаток допомагає…» — пише Андрій Ткач.

А ще тернополяни обурюються через необґрунтовано високу вартість поїздок в таксі. Розповідають, що з одним таксистом можна проїхати певну відстань містом за 50 гривень, а з іншим значно коротшу — за 60. Мінімальний денний проїзд у тернопільських службах таксі складає від 28 до 33 грн., плюс ціна за кожен кілометр містом — від 7,50 до 9 грн., за містом — 9-10 грн./км, нічні тарифи на кілька гривень вищі, тим часом навіть у Києві деякі таксі мають нижчий тариф — 6 грн./км. Так, із залізничного вокзалу столиці можна заїхати аж на Лівобережжя (а це пів-Києва!) лише за 60 гривень, тоді як у нас за ці гроші, наприклад, від зупинки «Карпати» на «Дружбі» до залізничного вокзалу, а це лише десь чотири кілометри…

Тарифи — у «вільному плаванні» 

«НОВА…» поцікавилася, хто встановлює тарифи на таксі у Тернополі, хто контролює їхню роботу? Як боротися з добровільно-вимушеною доплатою до тарифу?

— Міська рада не має жодних важелів впливу на таксистів. Згідно із законодавчою базою, таксисти практично пущені у «вільне плавання», тобто їм досить зареєструвати свою діяльність в податковій інспекції, мати ліцензійну картку на автомобіль, а відтак вони можуть встановлювати будь-яку вартість проїзду, навіть 100 гривень за кілометр, утім, тернопільські таксофірми, на мою думку, тримають більш-менш адекватні ціни, щоб був попит на їхні послуги, — пояснив начальник Управління транспорту, комунікацій та зв’язку Тернопільської міської ради Ігор Мединський. — У діючому законодавстві лише зазначено, що перевізники таксі в 10-денний термін повинні поінформували громадськість про заплановане підвищення тарифів, а також повідомити про це орган місцевого самоврядування. Свого часу на колегії в профільному міністерстві я порушував питання про необхідність переведення таксистів у правове поле, про  доречність конкурсів, щоб ми могли контролювати безпеку, сплату податків, надання послуг, але… Нині важко викликати таксі, бо це не такий вже й прибутковий бізнес, є проблема з кадрами — водії часто звільняються… До того ж наше суспільство неплатоспроможне, тому боляче сприймає зростання тарифів. Можливо, ситуацію могло б стабілізувати комунальне таксі, але наразі наш міський бюджет не дозволяє запровадити таку послугу.

— Оскільки таксі — це сфера надання послуг, то ми маємо право здійснювати контроль, — зазначила начальник управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області Тетяна Трінька-Яворська. — Керуємось  Правилами надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, де є кілька статей, що регулюють права та обов’язки споживачів та перевізників таксі. Перед поїздкою водій має повідомити пасажирові вартість поїздки, її приблизну тривалість. У перевізника повинна бути ліцензія, клієнт може перевірити її наявність. Якщо таксист надає послуги неналежним чином, пасажирові потрібно передусім витребувати розрахунковий документ за проїзд — це є доказом, і тоді звертатися до нас. Водієві заборонено відмовляти пасажирові в обслуговуванні. Нині таксі здебільшого працюють через дистанційний зв’язок, тому, якщо відмовляються їхати, потрібно це зафіксувати, написати скаргу до диспетчерської служби, а про додаткову плату повідомити в правоохоронні органи. У нас наразі не було звернень щодо доплати. Якщо будуть, — розцінюватимемо це як відмову в перевезенні. Наразі маємо тільки два звернення по області щодо роботи таксі: хамське ставлення та відмова у наданні послуг людині в інвалідному візку.

На Тернопільщині — 1000 таксівок

Нещодавно голова правління Української таксомоторної асоціації Андрій Антонюк оприлюднив цікаву інформацію, що послуги таксі в нашій країні надають понад 200 тисяч осіб (з них 25 тисяч — у Києві). Щодня таксі перевозять близько 2 млн. пасажирів в Україні. А ось тінізація цього ринку, за його словами, — понад 99%, тіньовий оборот — понад 40 млрд. грн. у рік. Антонюк пояснив таку ситуацію тим, що для підприємця, який хоче легалізувати бізнес, законодавство створює безліч бюрократичних перешкод: «Люди хочуть працювати в правовому полі, але це як потрібно любити батьківщину, щоб купити за 10 тис. грн. таксометр, за 8 тис. грн. — касовий апарат, відстояти два тижні в чергах, підписати безліч папірців, і ще після цього щомісяця платити 744 грн. єдиного податку і 819 грн. єдиного соціального внеску».

На Тернопільщині, як повідомили в управлінні «Укртрансбезпеки» в нашій області, видано близько 500 ліцензій на здійснення пасажирських перевезень таксі (цьогоріч — 20 ліцензій). За цими ліцензіями в електронній базі нараховується понад тисяча автомобілів, половина із них — у Тернополі.

— Думаю, що для нашої області достатньо такої кількості таксі. Окрім того,  розуміємо, що є ще нелегальні автомобілі — це колишні легальні таксисти, які перестали бути підприємцями, і просто бажаючі підзаробити власники автомобілів, — повідомив начальник Управління «Укртрансбезпеки» у Тернопільській області Ігор Табака. — Наше управління видає  водіям ліцензії на здійснення послуг у режимі таксі. Диспетчерські служби таксі не ліцензуються і не підлягають контролю, вони надають інформаційні послуги. На Тернопільщині таких фірм більше десятка. Своїх автомобілів вони не мають, співпрацюють із водіями. Мешканці краю замовляють авто, а вони роздають замовлення. Оператор має право надавати послугу тільки ліцензійному таксі, але, як показує практика, не завжди так відбувається. Під час рейдів ми зупиняли таксі без ліцензій, а також автомобілі, неоформлені в електронній базі обліку транспортних засобів. Якщо оператор відмовляє у наданні послуги, каже про доплату, потрібно звертатися до компетентних органів, передусім — до поліції. Якби діяльність диспетчерських служб була ліцензована, тоді до них можна було б висувати певні вимоги, та поки що цього нема. Ми навіть не знаємо, скільки автомобілів під якою службою. Більше того, транспортним законодавством заборонена перевірка таксі поза «лінією», маємо право здійснювати рейд, лише коли в салоні є пасажир. Час від часу збираємо власників таксі, даємо їм рекомендації, але чи прислухаються — невідомо.

«НОВА…» зверталася до кількох диспетчерських служб таксі у Тернополі, щоб взяти коментар із приводу проблеми з викликом таксі, нам упродовж тижня обіцяли перетелефонувати, але так ніхто й не перетелефонував. Така ось «відкритість» та «доступність» тернопільських служб таксі…

739f5619d46e0accfc0fdb45a85b6de0

Від admin