Андрій Магера вважає ситуацію з Тернопільською обласною радою унікальною

Уже більше ніж два роки, після місцевих виборів 2010 року, триває історія із введенням до складу Тернопільської обласної ради нових депутатів. Загалом кількість вакантних місць в обласному парламенті складає число 19: троє представників фракції “Єдиного Центру” та шістнадцять від ВО “Свобода”. Питання методично затягувалося на рівні обласної виборчої комісії, яка не могла зібратися впродовж двох років. Не змінилася ситуація і після того, як ЦВК призначила новий склад Тернопільської ОВК. Дев’ять із сімнадцяти членів комісії, які представляють Партію Регіонів, Комуністичну партію і Народну партію, не з’являються на засідання, отже нова ОВК не може забезпечити необхідного кворуму і розпочати свою роботу. У цих умовах органом, який міг би вирішити питання із введенням тернопільських депутатів є Центральна виборча комісія, яка має такі повноваження. Проте на своєму засіданні, 26 лютого, вона не змогла прийняти позитивне для Тернопільської облради рішення.

Прокоментувати дане питання і спрогнозувати перспективи його вирішення ми попросили Андрія Магеру, заступника Голови Центральної виборчої комісії.

На засіданні ЦВК, яке відбулося 26 лютого, розглядалося питання прийняття рішення про введення нових депутатів до Тернопільської обласної ради на вакантні місця. Це рішення не було прийняте. На Вашу думку, ЦВК могла прийняти таке рішення?

Центральна виборча комісія, згідно Закону про місцеві вибори, має повноваження приймати рішення замість Територіальної виборчої комісії у разі бездіяльності цієї комісії. Як ви знаєте, свого часу ЦВК затвердила новий склад Тернопільської обласної виборчої комісії і зобов’язала її до 18 лютого, включно, вирішити питання щодо введення обраних депутатів Тернопільської обласної ради. До вказаного терміну це питання так і не було вирішено. Обласна виборча комісія не збирається на засідання, попри те, що голова неодноразово їх скликав. На засідання приходить недостатня для кворуму кількість людей. В даній ситуації член Центральної виборчої комісії, куратор Тернопільської області Валерій Шелудько вніс проект Постанови про визнання обраними депутатів Тернопільської обласної ради, у зв’язку з бездіяльністю Тернопільської обласної виборчої комісії. Цей проект Постанови був у порядку денному засідання, він його доповідав, і за результатами голосування проект постанови набрав у свою підтримку лише шість голосів членів ЦВК. Інші дев’ять членів комісії утрималися від голосування. Оскільки для позитивного рішення необхідно вісім голосів членів ЦВК, то постанова не є прийнятою і це питання на сьогоднішній день залишається невирішеним.

А чи вже були такі випадки взагалі, коли ЦВК вводила депутатів місцевих рад своїм рішенням?

Наскільки я пам’ятаю, такого не було. Але щодо цього конкретного випадку, то я не вважаю, що це може бути якесь загальне правило для вирішення різних ситуацій з виборами в Україні. Те, що відбувається з Тернопільською ОВК, є винятком, з огляду на те, що це тягнеться вже близько двох років. Є далеко не одне судове рішення, яке набрало законної сили і встановило бездіяльність обласної комісії щодо нерозгляду питання із визнання обраними депутатів Тернопільськоі обласної ради. Тернопільська область на сьогоднішній день – єдиний регіон України, де не затверджено обласний бюджет і, наскільки мені відомо, питання програми екстренної медичної допомоги для населення області теж на межі зриву. З огляду на виключне становище цієї ситуації, я особисто підтримав пропозицію Валерія Шелудька і проголосував за цей проект Постанови.

На засіданні були присутні усі п’ятнадцять членів?

Так, були присутні усі члени ЦВК, а також народні депутати Олексій Кайда і Андрій Мохник.

Чи може ЦВК повторно розглядяти це ж питання і який привід має бути для цього?

Ситуація не виключає можливості в подальшому прийняття подібного рішення Центральною виборчою комісією. Тобто, жодною мірою те, що комісія вже розглядала дане питання, не відхиляє його розгляд в майбутньому.

Чи може бути причиною неголосування членів ЦВК за рішення по Тернополю політична сторона питання і те, що таким чином був би створений прецедент, завдяки якому від ЦВК могли б вимагати, наприклад, прийняття рішення по пяти спірних округах на останніх виборах до Верховної Ради?

Я не думаю, що з цієї ситуації може випливати згодом якесь загальне правило. Я вже звернув увагу, що ситуація по Тернопільщині є унікальною, не схожою на всі інші в Україні. По-перше, вона стосується обласної ради, по-друге, ситуація в підвішеному стані перебуває вже два роки, по-третє, є рішення судів, які досі не виконані, і по-четверте, –залишається не затвердженим бюджет і не прийнятою програма екстренної медичної допомоги. Тобто, у даному випадку, зібралися кілька факторів, які одночасно роблять цю ситуацію вийнятковою і такою, що, на мою думку підлягає розгляду ЦВК.

Чи буде ЦВК знову змінювати склад Тернопільської ОВК?

Такий хід на виключається, але я особисто не бачу ефективності цього кроку через те, що склад обласної комісії в політичному відношенні буде той самий, що й зараз.

Чи є якісь дієві методи покарання невиконання постанови ЦВК обласною комісією?

Одним із способів покарання є припинення повноважень членів Тернопільської ОВК. Але потрібно з’ясувати, чи мають в цьому випадку місце ознаки будь-якого іншого правопорушення, зокрема того, яке може бути розглянуте в порядку кримінального провадження. Але для цього дану ситуацію мали б вивчити силові структури і зі свого боку зробити оцінку певним діям членів обласної виборчої комісії, з огляду на наявність певних судових рішень, які прямо зазначають бездіяльність обласної виборчої комісії. Я думаю, з цього приводу якісь наслідки теж можуть бути.

Ви напевне знаєте, що ВО “Свобода” досить радикально стала себе поводить в останні дні. Вона прийняла рішення тиснути на голову обласної держадміністрації за допомогою акцій протесту, залучення народних депутатів до зриву заходів, які проводить ОДА. Ці події, які надають даній проблемі розголосу, можуть стати чинником того, що ЦВК все ж таки розв’яже дане питання?

Партія «Свобода» – це парламентська політична партія, і мені не з руки оцінювати політичні заходи, які вони проводять. Це їхнє право. Разом із тим, я не виключаю можливості повторного розгляду ЦВК подібного питання, так само як і прийняття рішення з цього приводу.

Якщо такими протестними методами “Свободі” не вдасться вирішити питання введення нових депутатів, яким є механізм призначення наступних виборів обласної ради?

Призначення чергових чи позачергових виборів до органів місцевого самоврядування, зокрема депутатів Тернопільської обласної ради, – є виключна прерогатива Верховної Ради України.

Запитання по складу Тернопільської ОВК. Там залишилися ті ж люди, які були і в попередньому її складі?

Не готовий сказати по персоналіях, хто залишився, а хто прийшов новий, але суттєвим недоліком Закону про місцеві вибори є той момент, що при затвердженні нового складу обласної виборчої комісії закон зобов’язує ЦВК формувати їі таким чином, щоб до її складу в обов’язковому порядку входили представники партій, які уже не мають представництва у фракціях Верховної Ради України, але які таке представництво мали на момент створення Тернопільської обласної виборчої комісії. Це є певний нонсенс, парадокс, але він є присутній в діючому Законі.

Отже, новий склад Тернопільської ОВК може з’явитися тільки тоді, коли будуть призначені нові вибори. А має значення, будуть ці вибори черговими чи позачерговими?

Мають бути призначені лише чергові вибори до обласної ради. Якщо йтиметься про позачергові вибори, то, виходячи з норм Закону, їх повинна проводити та ж комісія, і її повноваження, в такому випадку, залишаються чинними.

Все ж таки Ваш прогноз: питання із введенням нових депутатів таки вирішиться?

Я думаю, що вирішиться, адже це не може тягнутися безкінечно. І, як на мене, наявність такого невирішеного питання дискредитує серйозні політичні сили в країні, виконавчу владу. А це нікому не потрібно. Я схильний вірити в те, що ця ситуація розв’яжеться.

Те, що «Свобода» є парламентською партією, дає їй якісь важелі впливу на ситуацію?

В цій площині наявність Парламентської фракції дає можливість партії ініціювати питання у Верховній Раді України, і звичайно, така політична партія може як скористатится, так і не скористатися своєю перевагою.

Як Ви вважаєте, той самий голова обласної держадміністрації може впливати на обласну комісію, щоб вона не приймала рішення щодо нових депутатів?

Законом про місцеві вибори заборонено будь-який вплив виконавчої влади, зокрема державних адміністрацій, на діяльність територіальних виборчих комісій. Якщо такі факти мають місце, то такі дії є неприпустимими.

Шістнадцять депутатських місць звільнилося в Тернопільській обласній фракції партії «Свобода», ще три у фракції «Єдиного Центру». Чи в якихось місцевих радах в Україні є ще така кількість депутатів, що змінили своє місце роботи?

Такої великої кількості депутатських місць, яка залишилася б зараз вакантною, немає не тільки в обласних радах. Це стосується міських, районних рад по всій Україні. Я особисто таких випадків не знаю. Тернопільська ситуація, як на мене, є унікальною, і її треба розв’язувати в хірургічний спосіб, тобто за допомогою ЦВК.

Тобто, тернопільська обласна фракція «Свободи» є унікальною за тією кількістю депутатів, які перейшли на інши місця роботи?

Я б сформулював би це так: унікальність в тому, що є наявною велика кількість депутатських місць, які не зайняті представниками однієї політичної сили. І велика кількість вакантних місць в обласній раді, яка фактично паралізує роботу цього органу місцевого самоврядування.

Чи є в інших областях України такі проблеми із введенням нових депутатів?

Мені не відомо, щоб були такі проблеми в інших регіонах України. Принаймні, подібного я не зустрічав.

Розмовляла Тетяна Долішна, Тернопільська Липа



Коментарі закриті.