Своє 30-річчя нещодавно відзначив дитячий ансамбль танцю «Сонечко». Урочиста імпреза відбулася 15 травня у ПК «Березіль». Колектив працює у напрямку розвитку та пропоганди народних фольклорних танців у Тернополі. Втім, виступи його виконавців не обмежуються лише кордонами нашого міста. Учасники «Сонечка» є переможцями всеукраїнських та міжнародних конкурсів. Керівником дитячого аматорського ансамблю дитячого танцю є Зінаїда Бирда. Жінка більшу половину свого життя присвятила танцювальному мистецтву.А вже понад 20 років свої навики вона передає молодшому поколінню. Як розпочиналась танцювальна кар’єра тернопільського хореографа українських фольклорних танців Зінаїди Бирди – про це в інтерв’ю “Тернопільської липи”.

– Як відбулось Ваше «знайомство» з танцями?

– Мабуть з моїм першим кроком у перший клас тернопільської школа № 12. Ще ученицею я завжди була активною учасницею танцювального гуртка. Додатково відвідувала заняття танців Людмили Попової у будинку «Будівельник». Якось у другому класі моя перша вчителька запропонувала заповнити анкету, де містилось запитання: “Ким ти хочеш бути?”. Я без вагань відповіла: “Вчителькою танців”. Під час випускного вечора мені віддали цю анкету, яку досі зберігаю як реліквію.

У 1981-1984 роках   навчалася у Теребовлянському училищі культури, а у 1988 році закінчила Київський інститут культури ім. О. Корнійчука. Під час навчання в інституті підробляла в двох школах. Саме тоді почала викладати хореографію та вперше вести танцювальний гурток.

Недаремно кажуть, що студентські роки – це найкраща пора, а тим паче, якщо навчатись у закладах, де постійно відбуваються концерти, гастрольні поїздки. Тому  вражень після навчання вистачає. Часто, навчаючись у Києві, ми виступали разом з ансамблем ім. П.Вірського на різноманітних ювілейних концертах, зокрема в ПК «Україна», що вважалось престижно. На одній сцені з нами завжди поруч знамениті артисти. Ми неодноразово сиділи за одним столом в гуртожитку інституту з Назарієм Яремчуком.

Запам’ятались і поїздки в Середню Азію. Це були гастролі на 2 місяці. З міста в місто ми переїжджали поїздом, який називався « Комсомолець Узбекистану». Вражаючою була сама атмосфера в поїзді, який нагадував вишуканий номер готелю. Там були комп’ютерний вагон ( в ті часи ми комп’ютерів та ігрових автоматів ніхто не бачив), вагон для дискотеки з чудовими світловими ефектами. У Києві по студентських квитках нас пропускали на всі концерти, які проводили у cтоличному палаці культури, та на вистави усіх театрів (це для того щоб ми набиралися досвіду).

Після здобуття вищої освіти приїхала в Тернопіль до батьків, де і залишилась жити. Свого часу працювала методистом з хореографії у районному будинку культури смт. Великі Бірки. Там навчала танців дві групи малих дітей, паралельно працювала у Будинку школяра Великих Бірок.  А у 1991 році покійні Анатолій та Олександра Поліщуки запросили мене викладати мистецтво танцю у ПК «Березіль», де працюю дотепер. Спершу я вела підготовчі групи, а згодом –  основний склад ансамблю “Сонечко”. Тож з 30-річним ювілеєм ансамблю співпадає ще одна дата – 20 років моєї роботи у «Березілі».

–  Хто був головним викладачем танців?

– Вчителів у мене було багато. Але найулюбленішими, які назавжди залишили слід у моїй пам’ яті,  – це викладачі училища культури, які по-материнськи ставилися до нас тоді  ще дуже ще юних. Зокрема, Галина Гордій та Галина Александрович. Викладали на той час в училищі Анатолій та Олександра Поліщуки.  А професійні навики роботи з колективом я  здобула в «Березілі» від Анатолія Поліщука. Він вчив  мене не лише як працювати з дітьми, а й “клеїти” фонограми, оформляти  необхідні документи, поводитись з дітьми під час поїздок, створювати сценічні образи.

– Чи легко знаходите спільну мову з дітьми?

– Cкоріше, інколи не можу знайти спільної мови з батьками. Та це буває на першому році навчання дітей , коли батьки ще не знають всіх нюансів моєї роботи з колективом. Найважчий період, коли у дітей починається перехідний вік. Вони хочуть самовиразитися, але інколи не найкращим чином. У цей час важко втримати дисципліну, особливо коли колектив великий, як у нас – основний склад налічує 57 учасників. З маленькими вихованцями набагато легше працювати: на уроках вони ведуть себе тихо і дивляться своїми оченятами на мене як на бога.  Загалом, як каже педагогіка, до кожної дитини треба мати підхід.

–  Пригадайте курйоз, який з Вами трапився на сцені під час виступу?

На одному із новорічних заходів «Ялинка міського голови» наші маленькі діти танцювали танець сніжинок. Я ж  повинна була станцювати соло у ролі заметілі. На початку номеру під швидку музику я вибігла на сцену і почала кружляти в білому платті із широкими рукавами. Все було б чудово, якби не курйоз. Як тільки я почала  танцювати, зрозуміла, що нічого не бачу.  Хлопці, які підсвічували сцену, для кращого ефекту виключили світло на сцені та в залі , і одним «променем» підсвічували лише мене. Я опинилася в невеличкому колі світла і бачила лише підлогу. Діватись було нікуди, «заметіль» , тобто я, крутилася далі, торкаючись ногою подіуму. Кульмінаційний момент  відбувся, коли я вибігла на місточок , який знаходився над оркестровою ямою. Я кружляла на одному місці і раптом  мене обійняв страх:  мені було невідомо, чи я стою обличчям до глядачів, чи спиною. Коли опустила очі вниз, зрозуміла, що впаду в оркестрову яму. Відтак, зробила красивий жест рукою і стрибнула в яму. Приземлилася професійно, неначе за сценарієм. Опісля, у моїй голові промайнула думка: чи відчинені двері, щоб я могла вийти, адже в мене за кулісами діти. Шок  був неабиякий.  У коридорі мене зустрів директор і запитав: «Зіно,  як у режисера  міг з’ явитись задум, аби ти стрибнула в оркестрову яму?  Слід було би хоч якісь спортивні мати підстелити, там же підлога дерев’яна. Ти знаєш який звук був?».  Потім ми ще довго сміялися разом із співробітниками, згадуючи цей випадок.

– Як відпочиваєте?

– Люблю ходити в театр, а також готувати смачні страви, які вдаються мені дуже швидко. А подорожі для мене – це святе. Обожнюю походи в ліс, навіть більше, аніж поїздки на море.

Юля КВІТКА

Тернопільська липа

 

Від admin